NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej kunniga!

Testade en V50 D2, 2011, 17500mil idag inför ett ev köp idag (55000kr). Bilen hade varit parkerad i kallgarage och -9 på termometern. Att som i min värld, helt naturligt gå "mot vänstervägg" och upp för att lägga i 1:an gick inte vid första försök, utan lite pill vid flera försök. Om jag inte gick all in vänster så att säga, lite mjukare på hand, så flöt det bättre. Gällde även 2:an. Växlade felfritt på högre växlar, men ibland krävdes lite "omtag" för 1:an/2:an. Lite handhavande fel och kall bil, eller ska man läsa ut mer i detta? Bilen är servad enligt bok.

Tack för era tankar, ha det gott!
Jörgen
Växellådan är väl inte med i servieprotokollet.
Byt olja och lär dig dubbelkoppla och matcha varven lite bättre.
Men ja är sychro ringarna slitna så finns de inte mycket annat om hjälper.
Krånglar det mycket brukar det hjälpa att lägga i backen en halv-sekund innan man lägger i ettan ifrån stillastående kall bil.
Hittade du en lösning? Jag har samma modell, samma miltal, fast med nybytt koppling. Får inte i ettan eller tvåan om jag trycker växelspaken hela vägen till vänster precis som du beskriver. När man väl hittar rätt läge hoppar växeln in utan problem. Högre växlar + back funkar felfritt :)
Trasig pump? Rapsolja?

Hej Har en V70N 2.5T 2005 bensin. Frugan tyckte […]

Nästa elbil från Volvo?

Här är en bild på en omasekrad, in[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]