NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uabpra
Bytt Kondensor förra sommaren och fått systemet påfyllt, nu startar inte AC kompressorn. (Fungerade förra sommaren efter byte) Jag noterar också att kylfläkten inte går igång som den brukar. (Den brukar normalt varva upp när ACn slår på) Kontrollerat tryck och det set ser normalt ut på lågtrycksdelen. Inga felmeddelande i VIDA. Kan starta kompressorn ifrån VIDA (jag ser att kompressorn snurrar) men ingen kyla och ingen kylfläkt som varvar upp. Men jag antar därmed att säkringen till ACn är hel.
Någon som vet om man kan kolla trycksensorerna på låg och högtrycksdel i VIDA?
Har någon aning om vilka kriterierna är för att kompressorn skall gå igång ? Tryck i systemet, AC på och kyla på förstås. Men måste fläkteriet gå ? Antar det och misstänker att det är nått där som felar (säkring eller fläktras)
Användarvisningsbild
av HCP
Kollat magnetkopplingen? när de klickar ska yttre delen också snurra med.
När den blir sliten snurrar den inte alls, ibland bara när den är kall och slutar när den blir varmare (avståndet ökar).
De går att ta isär och ta bort en shim så avståndet blir mindre.

Så lyssna efter klicket när magnetventilen slår till, enklast via vida och AC på och låt den vara på och se om den slutar snurra utan att AC verkligen slagit av.

Min slutade snurra efter 5-10min-ish, sen hör man klick av/på trots att yttre delen inte snurrar alls.
Min kylfläkt gick inte heller igång, men kunde starta allt manuellt i vida. (fläkten kan du också testa via vida)
av uabpra
Tack för svar, Yes, magnetkopplingen snurrar och går när jag slår på ACn via VIDA. Körde över 10 min och den puttra på. Hittade också fläkttesten och fläkten går igång. Så inget fel där.
Men ACn går inte igång självmant. Antar att det som återstår är att det ändå är lågt tryck i systemet eller så någon av tryckgivarna som inte mår bra och ger felaktig signal. Kan det vara något annat?
Användarvisningsbild
av HCP
Enda jag kommer på är tillslaget, men om du ser att kopplingen snurrar med verkar den fungera åtminstone.

Mäter du tryck under längre stund också? typ under 10-20min och se så det inte droppar under gränsen vid tung belastning.
Trasig pump? Rapsolja?

Hej Har en V70N 2.5T 2005 bensin. Frugan tyckte […]

Nästa elbil från Volvo?

Här är en bild på en omasekrad, in[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]