NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnussons
Hejs!
Tänkte byta ut mitt gamla 12v cigg uttag mot ett USB uttag köpt på Biltema.

Monterade ut 12v uttaget MEN såg att kabeln som satt i inte hade 2 kablar utan ena sidan var det 2 gråa kablar som gick in till den vänstra och 1 svart kabel till den högra. Den svarta kabeln hade lite gult streck på sig som matchade själva gula strecket på cigg uttaget.

Bara sett endast 2 kablar som suttit i dem gamla cigg uttaget, men detta hade 2 gråa till vänster bläck och 1 svart till höger.

Tänkte tvinna ihop dem 2 kablarna till en hylsa och den svarta för sig.

MEN hur vet man om dem 2 gråa kablarna är - och den svarta + ??

Var lättare på den gamla bilen, då vad det bara 2 kablar som man satte + till + på USB uttaget och kabelns - till USB uttagets -

Men här har vi 2 gråa kablar som går till vänster bläck och 1 svart till höger

Hoppas någon förstår :-D

Kan bifoga cigg uttagets baksida så ser ni markeringen med gult som satt i den svarta kabeln som var markerad gul
Bilagor
F0D361CE-C0C2-4AF2-921B-3B5A0459D84C.jpeg
F0D361CE-C0C2-4AF2-921B-3B5A0459D84C.jpeg (2.89 MiB) Visad 928 gånger
av Magnussons
Hej !
Stort tack!

Det var den svarta kabeln som satt intill det gula strecket och dem 2 gråa på andra sidan.

Men då är det ändå den svarta som är - och dem 2 grå + allså ?

Stort tack!! :-)
av Teddy1975
Det säger i alla fall kopplingsschemat.

Två grå kablar med en tunn gul linje och en svart kabel.
En av de två gråa kommer från säkringen (+ 12v) och den andra grå går vidare till det andra uttaget (Kanske du inte har två uttag, men bilen är förberedd till de).
Det svarta går till chassit (-). Om det inte finns en tynn gul linje, då tänkar jeg ändå att dom två gråa är +12v.

Om du vill vara helt säker så måste du på biltema och lägga en 100:a på en multimeter. Sen kan du mäta spänning mellan de gråa kablarna och chassit och se om det inte är ca +12v där.

Jag är dansk så jag ber om ursäkt för min svenska ;-)
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]