NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C30D508
Har en Volvo C30 D5 -08. Airbaglampan lyser hela tiden samt texten "SRS -airbag service snarast".
Har felsökt och följande kod kom upp men gick inte att radera:
CFFF - Intermittent fel - Styrenhet internt fel
Vad betyder det och vad kan det bli för kostnad att åtgärda, är det ens värt att åka och besikta den?
av Alx
Orsakat av dålig strömförsörjning till SRS enheten. Jag har skickat min box till England två gånger. Har fått denna felkod då jag kört värmaren efter en helg med halvdåligt batteri. Efter detta hände så har jag för vana att alltid låta SRS-lampan slockna innan jag startar motorn. Kostade ca 600 kr plus frakt t.o.r per gång

Du kan skicka iväg boxen men det går även att fixa själv om man har en DICE-enhet. Då kan man ladda ner VDASH från D5T5.com och använda den mjukvaran.
av C30D508
Tackar för snabbt svar! :) Mitt batteri har stendött nu, pga värmaren alldeles säkert, använder den ofta.
Ska kolla upp det där DICE och VDASH, superstort tack för tipsen!
Antar att det inte räcker att byta batteriet..?
av Alx
Ett fräsht batteri är ett måste men felet kommer inte försvinna. Se till så polklämmorna drar åt bra. Jag har filat min jordklämma i "springan" så den drar åt hårdare. Jag kunde snurra på min med fullt dragen mutter.
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]