NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StroemMr
Hej jag har en liten fråga.

Jag har en Volvo S40N -06a som jag utan förvarning fick lite problem med oväntade varningsmeddelanden samt att det spökar i centrallåset.

Allting har fungerat fint ända fram tills i somras. Då bestämde sig plötsligt låsen på dörrarna på vänster sida samt bagaget för att inte fungera. När jag låser så låser bara två av dörrarna tills jag försöker med att starta om bilen ett par gånger så fungerar det igen, mysko tänker man. De går att förhand trycka ner lås "pinnen" men den går inte att få ned med nyckel. Inget fel på låsmekanismen då det inte verkar som att motorn ens försöker låsa dörrarna(+bagaget). Kort tids körning därefter kommer alla bilens varningslampor på samtidigt eller i serie i olika ordning allt från srs airbag, servostyrning, motorfel till abs systemet och instrumentpanelen slocknar för att allt sedan ska lösa sig ett par minuter senare. Dock inga ‘riktiga’ fel på bilen

Då det här har hänt mig inträffar det alltid på det här sättet i samma ordning(varierar dock om bagaget låser eller inte), så man vet att om låset börjar spöka så kommer andra elrelaterade fel kort därefter. Problemen började som sagt i somras med ett par incidenter då det slutade med att jag till slut stannade på ett kort verkstadsbesök där alla felmeddelanden syntes i loggen men de kunde inte göra något på Bilia om jag inte ville riva ut hela elsystemet och leta fel - de hade ingen aning om vad det var. Bytte batteriet och det löste sig... tills nu då :(

Som lite sammanhang så är det här en bil som gått utomordentligt bra, det lilla som den kört. Har stått inomhus året om och motionerats enstaka gånger i veckan, gått totalt 5500mil aldrig några problem. Hade jag gissat själv hade något relaterat till torr luft i garaget varit det som haverarat först men icke!

Jag undrar bara ifall de är ett vanligt fel och vad de skulle kunna vara, eller om någon haft något liknande problem?

Tack på förhand!

*edit* teoriserar om det är något fel på generatorn som får elen att bete sig
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]