NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simonboe803
HEJ!

brorsan köpte sig en v50 som har börjat krångla, problemet är att när man startar den kall så går den jättedåligt och ryker, så fort den kommit upp i temp så går den perfekt.

Vi har bytt glödstift utan verkan, även kontrollerat spjället där i y-korset frampå motorn och det rörde sig fritt.

Nån som har nå mer tips?
av JanW
Låter konstigt. Jag har en C30 2,0 D som jag antar är samma motor som du har. Den startar utan mankemang ner till -16oC i alla fall. Jag har inte haft möjlighet att testa kallare. Vid temperaturer under 0oC glöder den ett ögonblick för att sedan låta som en stenkross under det första vevaxelvarvet. Jag kan ju säga att motorvärmaren ryker mer vid kallstart än vad motorn gör. Jag upplever hela bilen som driftssäker. Jag vet, C30 lär ju dela bottenplatta med ForfdFocus och Mazda 3. Kommer driftssäkerheten från Volvo eller Mazda, tro ? Eller är det Citroendieseln ?
av Alx
Jo dom är minst lika driftsäkra som volvos dieslar. Min C30 2.0D slår snart över till 40.000 och den drar under en dl olja på 2000 mil. Men nåt kan alltid paja och det har hänt i detta fallet. Kan ju vara nåt som är utbytt vid tidigare lagningar och servicar där man inte använt en bättre kvalite på delarna som felar. Alla bildelar som kommer från tillverkare har inte samma kvalite.

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]