NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Jag kör idag S60 och har börjat snegla åt S40N. Hur är denna bilen i jämförelse med S60:n? Jag tycker det verkar finnas ett större utbud av S40 bilar och de ligger rätt bra till prismässigt. Jag är framförallt intresserad av en S40 T5 eller Awd.
Det är väl samma femma som i S60:n?
Har T5:an samma turbo som S60 2.5T?
Är det sexväxlad låda i T5:orna, och isåfall är det samma låda som S60 T5 05 och framåt?

Vill också ha premium sound, hur blir ljudupplevelsen med detta?
av flink
Kan ju säga som så att det är mycket samma lika i båda bilarna, men S40n är mindre, stötigare (sportigare tycker jag), lite roligare att köra... billigare, mycket lägre kvallitetskänsla, skramligare, plastigare helt och hållet. Jag trodde Volvo byggt en riktig Volvo i S40n, men så fel jag hade.

Man får väldigt mycket 440 kvallitetsvibbar efter att ha ägt en S40 ett tag. Men vill du ha en billig bil och hoppas på turen så är det en mycket trevlig bil att köra. Några andra speciella fördelar ser jag inte.
av Shaapa
Jag har förvisso inte kört någon S40N men kör dagligen min V50 som ju är så gott som identisk invändigt vad jag förstår. Jag blir lite förvånad när du beskriver en S40N som skramlig och plastig och jämför lite med 440. Den upplevelsen är helt främmande för mig. Absolut inget som skramlar i min bil som förövrigt gått 17000mil. Bilen känns solid och välskruvad men kanske inte riktigt i Audi/BMW-klass men hyfsat mycket bättre än Volvo 440 måste jag tillstå.

Efter att ha kört och åkt som passagerare i en V70N och tycker inte att inredningen där är mindre plastig eller av speciellt högre klass..

Angående motorer så är T5 samma volvo-5'a som i S60 med ett effektuttag på 220hkr och manuella växellådan är 6-växlad. Sneglar man på tuningfirmornas hemsidor går bilen att chippa till ca 270hkr (på pappret) med befintliga motor- och avgasdetaljer.
av flink
Shaapa skrev:Jag har förvisso inte kört någon S40N men kör dagligen min V50 som ju är så gott som identisk invändigt vad jag förstår. Jag blir lite förvånad när du beskriver en S40N som skramlig och plastig och jämför lite med 440. Den upplevelsen är helt främmande för mig. Absolut inget som skramlar i min bil som förövrigt gått 17000mil. Bilen känns solid och välskruvad men kanske inte riktigt i Audi/BMW-klass men hyfsat mycket bättre än Volvo 440 måste jag tillstå.

Efter att ha kört och åkt som passagerare i en V70N och tycker inte att inredningen där är mindre plastig eller av speciellt högre klass..

Angående motorer så är T5 samma volvo-5'a som i S60 med ett effektuttag på 220hkr och manuella växellådan är 6-växlad. Sneglar man på tuningfirmornas hemsidor går bilen att chippa till ca 270hkr (på pappret) med befintliga motor- och avgasdetaljer.
Vid första anblick så har den en mycket gedigen känsla. Många detaljer håller hög kvallitet, eller åtminstonde lite "premium"-känsla. Men ju mer man använder bilen, och jag har provat ett par stycken S40/V50/C30, så ser man att det är en Ford Focus som dom lagt på lite finare detaljer i.
Jag anser att det finns mycket bättre bilar att lägga pengarna på om man vill ha kvallitet. Men beg-priserna kommer rasa dramatiskt. Se bara på all fin reklam V50 har fått nu i alla tidningar ;)

Provkör några innan du bestämmer dig är mitt råd.
av lillnisse
OrsonGbg skrev:Jag kör idag S60 och har börjat snegla åt S40N. Hur är denna bilen i jämförelse med S60:n? Jag tycker det verkar finnas ett större utbud av S40 bilar och de ligger rätt bra till prismässigt. Jag är framförallt intresserad av en S40 T5 eller Awd.
Det är väl samma femma som i S60:n?
Har T5:an samma turbo som S60 2.5T?
Är det sexväxlad låda i T5:orna, och isåfall är det samma låda som S60 T5 05 och framåt?

Vill också ha premium sound, hur blir ljudupplevelsen med detta?
T5-motorn i S40N är samma som din 2.5T fast med 10hk mer i effektuttag. Den ska inte förväxlas med S60ns T5 motor som var på 2.3T 250hk (00-04) och 2.4T 260hk (05-). Ja, den manuella lådan är 6-växlad, samma låda som först dök upp i S60/V70 R AWD och som slutligen letade sig ner i S60/V70 T5 05- 260hk. Däremot är automatlådan 5-växlad och samma geartronic som har suttit i P2-bilarna.

Angående premium sound ska du nog inte ha för höga förväntningar när det gäller S40N jämfört med premium sound i S60. Ljudet är ruskigt bra i dom gamla P2 bilarna men dom nyare S40N/V50 har en kaross som inte är lika massivt dämpad som P2-bilarna och jag skulle påstå att hela ljudupplevelsen blir tunnare. Någon nämnde tidigare i en tråd att dom upplevde Premium Sound i S60/V70 faktiskt var bättre än i S80N/V70 II!! Men det avgör du nog bäst själv genom att försöka hitta en bil utrustad med det och lyssna själv.

I övrigt skulle jag vilja påstå att S60 känns omodernare på de flesta sätt jämfört med S40N. Men S60 har bättre upplevd kvalitetskänsla med tungt dörrtjoff jämfört med S40N. Komforten är överlägsen i S60 vad gäller stolar, ljudnivå, fjädring medans S40N känns supersmidig i uppträdandet och fast i chassit jämfört med S60 som känns väldigt komfortinriktad i jämförelse. Men frågetecknena reder du enklast ut genom en jämförande provkörning.
av Christian_m
Valet mellan de här bilarna har varit uppe tidigare och jag kommer att upprepa det jag skrivit i liknande trådar tidigare.

Jag har ägt båda två, en S60 2,4T automat och nu en V50 2,4 manuell. S60n var riktigt bra på många sätt. Fantastisk komfort, och kvalitetskänslan är snäppet bättre än 30/40/50 bilarna. MEN, tycker du om att köra bil, och inte åka bil, så är de mindre bilarna betydligt bättre, och utrymmesmässigt har iaf jag inte märkt någon skillnad mellan de två bilar jag haft, låt vara att V50'n kanske har något bättre utrymme bak än vad S40'n har p.g.a. taklinjen på den senare.

Rådet att provköra är nog det bästa du kommer att få här. Du kommer att märka att ägare av den mindre modellen kommer att påpeka den större bilens tråkiga köregenskaper, och ägarna av den större modellen kommer att påpeka att de testat den mindre modellen och stört sig på att det märks att det är en Ford, vilket det inte gör mer än möjligtvis köregenskaperna i positiv bemärkelse, men jag antar att det är en försvarsmekanism för folk som måste återgå till sömnpillret S60/V70 efter att ha testat den mindre varianten ;-)

Avslutningsvis är ju kvalitetsstatistiken som det skrivits om tidigare ingen höjdare, men jag och många andra har tack och lov sluppit dessa problem och som vanligt gäller det att köpa rätt exemplar (eller som i mitt fall, ha tur vid nybilsleverans).

Som sagt, ut och testa!
av Perris
Jag har en S60- 03 samt en S40N -06 och kan säga att det är en mer trevlig upplevelse att köra S40. Nu har jag ingen av de sportigare modellerna. Köpte S40 med flexifuel för att slippa betala trängselskatt och ge mitt bidrag till miljön. En väsentlig skillnad är växellådan eller om det är själva spaken som gör att S40 är mycket bättre. På min S60 har jag "spaceball" vilken jag inte riktigt är nöjd med. Växellägena är lite diffusa. Kan i och för sig vara en justering....Eftersom S40 nu har blivit min "pendlarbil" till och från jobbet så är kravet på utrymme inte så stort men egentligen så är nog den största skillnaden att om man har passagerare i baksätet så sitter dom lite trängre.

Hur som helst så är nog valet mellan dessa bilar helt och hållet till betraktaren.

Mvh
av tomcat
Har selv S40N 2008

Og kvalitetspringet fra 07 til 08 er virkeligt stort.
De har virkeligt gjort noget ud af den Premium følelse som man ikke har set tidligere i S40N.

\Tom
av dali
Väldigt kortfattat:

- S60 har bättre komfort och är tråkigare att köra, mer pråmliknande körupplevelse. Det mognare valet.

- S40N är roligare att köra och har sämre (ljud)komfort (gäller i alla fall 04-07, har inte testat faceliftade modellen). För den som fortfarande tycker att det är kul att köra bil, inte bara transportera sig.
av borgis
Låter inte som min S40 finns inget som skramlar och väsnas, hade tidigare en SAAB 9-3 liner den var det skrammel i, s40 är tyst som musen
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]