NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HCP skrev: tis 29 jun 2021, 11:43 Har samma motor, fast V50 och den har jag kostat på så möe att det inte är värt att sälja längre.
Ägt min i fem år nu, och här kan du få en lista på det jag kommer på som är fixat. Min har gått 15.000 ungefär.

- tre drivaxlar
- bussningarna till subframe
- krängningshämmarbussningar
- två hjullager
- båda länkarmar fram
- stötdämpare runtom
- fjädrar runtom
- div. stag och leder fram
- generator
- rem, spännare, vattenpump, kamrem (egentligen service)
- gasspjällhus
- lambdasond
- div. givare på motorn för 3-4000kr

Nu finns de ju måndagsexemplar och andra som klarar sig bättre, men V50 blir det inte för mig igen, denne får gå till den rasar o sen säljas i delar :)
Lät inte kul. Känner en som ägt en v50 okänd vilken årsmodell och det är det typsika, hjulagersbyte och länkarmar för honom. Dessutom så remsades fläktremmen upp och for in i kamremen så motorn gick.
Detta är sånt som låter skrämmande....

Vilken årsmodell har du?
P210 skrev: tis 29 jun 2021, 15:11 Bilar är sällan sparbössor, men att köpa billigt och behålla länge brukar vara billigast i längden om man inte råkar ut för en rishög eller ett måndagsexemplar. Har en V50 D5 2010 som närmar sig 27k i skrivande stund, en kondensor är största utgiften hittills på reparationskontot, bytt hjullager och bromsskivor och ett par bussningar i framvagnen, men det räknar jag som slitdelar...
Har du ägt den själv sedan 2010?
Vad kostade det att byta kondensor? Gissar att det är väl mycket lindrig kostnad med tanke på vad man kan råka ut för!
Jonathan92 skrev:
Lät inte kul. Känner en som ägt en v50 okänd vilken årsmodell och det är det typsika, hjulagersbyte och länkarmar för honom. Dessutom så remsades fläktremmen upp och for in i kamremen så motorn gick.

Vilken årsmodell har du?
05;a, exakt likadan som din, förutom att det är V50 då.
HCP skrev:
Jonathan92 skrev:

Vilken årsmodell har du?
05;a, exakt likadan som din, förutom att det är V50 då.
Ja då får jag hoppas att jag har lite mer tur och inte behöver byta något mer än vad som är gjort på den tills nästa besiktning 2020.
Lite konstigt att då jag köpte Volvon så hade den genomgått besiktning för lite mindr än 2 månader sedan och inget anmärktes på hjulager eller länkarmar.

Blev ett klonkande ljud från länkarmarna när man fick dragläge och verkstadskillen visade även hur slitet det var då han kunde gunga hjulen i sidled. Sen lät det ändå från dag 1 då jag köpte den från hjullagret men okunnig som jag är tänkte mer att det bara var ljudet från vägen som lät
Har du ägt den själv sedan 2010?
Vad kostade det att byta kondensor? Gissar att det är väl mycket lindrig kostnad med tanke på vad man kan råka ut för!
Köpte den 2013 efter att den gått tre år som tjänstebil, kondensorn byttes på Mekonomen 2016, totalt kostade bytet 9226kr :P - fast själva kondensorn bara kostade en tusing.
Om jag minns rätt så var det extra knöligt på just D5:an pga intercoolern, den + kylare o kondensor sitter förmodligen väl packade bakom frontkjolen.
Det är dyrt att byta bil. Det är då värdeminskningen kommer som en käftsmäll, och nästa bil (om du inte köper nytt) kommer också behöva repareras förr eller senare. När du säljer kommer knappt någon tyvärr bry sig om att du har reparerat den, de kommer vilja lägga så lite som möjligt ändå. Så det är i slutändan bara den nya ägaren kommer dra fördelarna av pengarna du har lagt på reparationer på bilen du sålde billigt för att "bli av med".

Ett råd är att ha ett konto på banken där du lägger undan pengar för oförutsedda utgifter på bilen, då blir det mindre smärtsamt.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]