NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Swesss
#1440522
Jo visst skulle jag kunna höra av mig dit. Men är det här någonting som märks när det görs en service?
av Rådlös
#1440563
Jag har inte hängt med riktigt i svängarna här, men är det så att en (eller flera) ventiler har havererat?
Jag hade en V70 2.0F -08. Det är samma motorblock som i 1.8F, men lite större cylinderborrning. Där finns det en servicepunkt vid 120 000 km att ventilspelet skall kontrolleras. Kontrollen återkommer naturligtvis vid 240 000 och 360 000 km o.s.v.
Eftersom dom större F-motorerna 2.5Fx (Volvos egna F-motor) har slopat ventilkontrollen, så var jag ändå nyfiken och frågade min verkstad om den föreskrivna ventilkontrollen. Då sa dom så här: Vi lyssnar på motorn. Om det inte hörs något ventilslammer, så öppnar vi inte motorn!
Det kan man ju tolka så här att hör man ventiloljud även om det är utanför serviceschemat, så borde man väl tipsa kunden om att något är misstänkt. (Det är ju ett presumtivt jobb)

Jag kan tillägga att jag hade inga ventilproblem när jag avvecklade bilen vid ungefär 160 000 km. Den var alltså orörd i det avseendet. Och jag körde alltid på E85!
av Swesss
#1440669
Det är en ventil som har havererat. Det hade jag faktiskt ingen aning om att man kollade till vid 120 000 km. Hur låter ventilslammer?
av Rådlös
#1440697
Ventilslammer hörs som ett tickande ljud. Oftast lite kraftigt jämfört med andra ljud. Det finns stetoskop på Biltema t.ex för några lätt överkomliga hundralappar. Finns säkert på andra ställen också. Med ett sådant kan man lyssna på direkt misstänkta platser på motorn. Men var försiktig i närheten av roterande remmar och hjul.
"Var lyssnar man?" Här är en film om motorn:

Vid 1:15 minuter sätts topplocket på plats. Då finns ventilerna redan monterade i topplocket.
av Swesss
#1440702
Wooow vilken bra film, tack så jätte mycket.
Ska verkligen se till att försöka lyssna efter ventilerna på den nya motorn som dom sätter i. Ska även be att verkstaden gör det.
av frippe64
#1440922
20FJan skrev: lör 10 apr 2021, 21:03 Så det finns inget intresse att fråga verkstaden som servat bilen? Jag trodde att orginalservice kunde ge något mervärde, tydligen är det nog bäst att fortsätta serva själv även på nya bilar tydligen.
Verkstaden kan knappast ge goodwill på en 12-13 år gammal motor som gått 18000 mil.


För övrigt är det lite oklart vad som hänt. En trasig ventil (om vi nu pratar om insug/avgas-ventiler) kan rimligen inte orsaka den höga oljeförbrukningen.
av Swesss
#1441136
Nu har jag bytt motor och den är betydligt mycket piggare, känns mycket bättre. Jämför jag ljudet på den här och motorn innan så låter den här definitivt mycket bättre. Förstår nu hur ventilslammer låter, blev en dyr läxa.
Enligt verkstads killen så berodde det på dålig kolvring som orsakade att den drog så mycket olja som i sin tur gjorde att ventilen havererade.
Här är en bild på hur det såg ut på en där den va trasig och sedan på en annan som såg okej ut.
Bilagor
7C4648B8-2993-4071-927F-B97D4485DA70.jpeg
7C4648B8-2993-4071-927F-B97D4485DA70.jpeg (604.22 KiB) Visad 79 gånger
av Swesss
#1441138
19F99271-B7CE-4D0C-98CE-FDC74E187B8F.jpeg
19F99271-B7CE-4D0C-98CE-FDC74E187B8F.jpeg (1.25 MiB) Visad 78 gånger
Den som va okej.
EDD1DC6A-5EC0-402E-B3D5-A96881B365FB.jpeg
EDD1DC6A-5EC0-402E-B3D5-A96881B365FB.jpeg (525.77 KiB) Visad 79 gånger
av 20FJan
#1441160
Tack för återkoppling. Fortfarande skulle det vara intressant att få svar på vad som orsakat problemet med förmodad kolvring. Det kan väl endast tidigare ägare svara på eller möjligen de som (fusk)servat bilen genom åren.
av kvillebäck
#1441190
En TEORI är att en läckande spridare skulle kunna ge problemet med kolvringen. Inte säkert att servicekillen ser det vid service. Jag hade inte gjort det i alla fall.
Knäpp fläkt

Sitter ett drivkrets till fläkten. Kortslutni[…]

Electric Silver Metallic

Hoppas du får ordning på allt med bile[…]

ac påfyllning

fast det är olagligt att fylla sitt AC med[…]