NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Confal
Ska precis till och byta generatorn på min v50 1,6Drive.
Jag ser utan att ha börjat att nedre skruven mot partikelfiltret på generatorn sitter väldigt trångt till.
Någon som kan ge lite tips på hur man kommer åt de?
Sen undrar jag om man rensar bort lite grejjer upp till och plockar ur den uppåt?
För underifrån ser det ut som man lär plocka bor AC pumpen för att kunna få bort den och det utgår jag ifrån att man inte ska behöva göra?

Alla tips mottages tacksamt :-)
av Confal
Tack där stod allt jag behövde veta. Det komiska är att jag googla igår men fick inte riktigt nått svar.
Var tvungen att kolla varför länken du skicka inte kommit upp här hemma. Hos mig kom den på sidan 4 så långt brukar jag aldrig leta för efter sida 2 brukar det inte finnas nått utav värde.
av frippe64
Confal skrev: lör 06 feb 2021, 09:39 Tack där stod allt jag behövde veta. Det komiska är att jag googla igår men fick inte riktigt nått svar.
Var tvungen att kolla varför länken du skicka inte kommit upp här hemma. Hos mig kom den på sidan 4 så långt brukar jag aldrig leta för efter sida 2 brukar det inte finnas nått utav värde.
Tvärtom, efter sida 2 kommer det värdefulla, dom 2 första sidorna är ju bara reklamfinansierade länkar med reservdelar.
av MarcusGen
Google works in mysterious ways ;) Jag menade förresten inte att ha "-tecknet med i själva sökningen, för i så fall letar google efter resultat som innehåller just de orden i exakt den ordningen. Hursomhelst kul att det löste sig
av Confal
Nu är eländet bytt i alla fall, tänkte jag skulle ta lite bilder för att lägga medans jag höll på.
Det hade kanske kunnat vara till hjälp för någon annan, men som vanligt körde jag på och inge bilder blev det.
Fick lov att åka och köpa en blocknyckel där ringen var lite bredare än den jag hade för att komma åt nedre bulten mot partikelfiltret på generatorn.
Ett tips om någon annan ska byta är att lossa det övriga 3 bultarna först för då kan man dra fram generatorn en bit och det gjorde det mycket lättare att komma åt.

Svor som satan innan jag fick lös spjällhuset också , missade att det satt en bult gömd ner mot generatorn på samma sida som partikelfiltret.
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]