NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag kollar runt lite efter begagnade V50/V70 2005-2010 års bilar och har lite svårt att avgöra hur jag ska tolka Serviceboken.

Hittills har jag främst funnit att det finns stämplar i boken eller att någon har servat och skrivit in själv, men sällan står det exakt vad det är som har servats. Förutom kamremsbyte så är det inte många som har koll på exakt vad som har servats och när, får oftast som svar att bilen har servats enligt schemat och har stämplar i boken.

Till exempel, om någon säger att bilen har servats varje 1000-1500 mil ända sedan början och att det finns stämplar för detta, kan man då anta att bilen har fått den service som har behövts enligt schemat? Om bilen besiktas, kommer dem påpeka att bilen inte har servats för något specifikt, kan dem se om luft-, bränsle-, olje- och kupéfilter, bromsvätska och olja behöver bytas? Kommer bilen lysa upp en lampa när ett specifikt filter eller bromsvätskan behöver bytas ut?

Har aldrig ägt bil innan och har ingen aning om hur detta funkar, så skulle uppskatta all hjälp!
Nej! Egentligen kan du inte lita på några handskrivna anteckningar. Det är ju enskilda privatpersoner som har skrivit dom och ingen har kollat något. En verkstad sätter i bästa fall en stämpel med firmanamnet. Då borde man ju i alla fall i teorin kunna fråga den aktuella firman vad dom har gjort. Om det inte är en auktoriserad Volvoverkstad så är det nog lika illa där, verkstaden säger "Vi har följt serviceschemat!" Men vad har man för koll på det?
Nu finns det naturligtvis ärliga enskilda småverkstäder också som t.ex är måna om sina kunder och det är ju inte lätt att förväg veta om en verkstad är kundvänlig eller inte. Man bör då välja sådana som kanske någon kompis rekommenderar eller känner till.
Bilprovningen har inga uppdrag att kolla kamremmar och annat, men dom har väl någon sorts "Utökad besiktning" där dom kollar lite mer (mot högre betalning) Jag kan tänka mig att det ingår kontroll av slitagedelar som har ett bytesintervall, men vet inte säkert. Dom kanske bara kollar lite extra det som har med säkerhet att göra.
Serviceprotokoll kan du få av Volvo om du frågar på en auktoriserad verkstad. Där framgår när dom flesta slitagedelar skall bytas. Men det finns fallgropar även där. Multiremmen t.ex, den som driver generatorn och kanske vattenpump och lite till, den får inte bli äldre än 10 år. Senast då skall den bytas eller vid en viss körsträcka. Det som infaller först. Men det finns några Volvomodeller som inte har någon körsträcka för Multiremmen. Det är bara tiden som gäller, 10 år. Hur kan man anta att den är bytt när det inte finns någon körsträcka att utgå ifrån?
Många andra uppgifter kan finnas på Volvocars som finns på Webben. Som registrerad Volvoägare kan du logga in dig där. Det är regnummret som gäller. Om det har gjorts större reparationer på en Volvoverkstad så kan det i bästa fall finnas i en databas där.
Är bilen 10-15 år gammal så är det mer än service som är viktigt. Rost, vad är bytt? ex hjullager. Fungerar allt?

Många punkter på service är ofta kontroll och inte någon åtgärd. Stämpeln i boken har minimal betydelse utan protokollet. särskilt på en bil som är så gammal att garantierna slutade gälla för länge sedan.

Titta på personen du köper bilen av (om privat) och fråga dig själv om han har råd och kunskap att sköta bilen.
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]