NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Låter inte som EGR, då har man mest problem med att motorn stannar, svårt att varva upp, svår att starta. En helt igen geggad EGR märks nog inte alls, men en som fastnar i fel läge gör det.

Jag tror att du kan ha problem med diff tryck givaren till partkielfiltret och då hamnar motorn i "Limp home mode" varvid du max kan varva 2800 rpm. Du kan även ha problem med att det kommit sot i rören från filtret till givaren som sitter utmed batteriet, strax framför bromsvätske behållaren. Provat at ta bort givaren och blås lite lätt med tryckluft i rören/slangarna. Om du känner någon som har en 2.0d så kan du ju fråga om du får låna tryckgivaren från denne för att kunna avgöra om det är givaren som är problemet. En ny givare kostar runt 1000kr.
av dieselputte
De fall som jag läst om ang EGR problem har nästan uteslutande handlat om att motorn stannar, blir svårstartad etc. Jag hade själv problem för 1 år sedan och fick min EGR utbytt till den nya modellen. Det är inte bara att byta, den måste kalibreras in också.

Jag har aldrig läst om någon som har maft max 2800 rpm som felsymptom i samband med EGR problem. 2800 rpm är vad jag förstått indikation på att motorn är satt i "Limp home mode" och det läget hamnar den i tex om det är fel på diff tryckgivaren. Om du kollar felkoder så ser du direkt om det är tryckgivaren. Den ger i så fall konstant tryckvärde oavsett om motorn är igång eller inte, vilket motorns styrenhet tolkar som fel.

Kan ju vara nåt med turbon också, men det har jag aldrig haft så det kan jag inte uttala mig om.
av Ernad90
Hej! Jag har själv problem med min V50 2.0D -07 (18 000). Jag har haft problem med förbrukningen på den sedan i vintras ungefär utan att jag tänkt på det speciellt mycket. För ungefär en månad sedan så skulle jag åka på långresa ca 40 mil enkel väg och då snittade bilen fortfarande 0.85 fast jag låg i runt hundra och hade farthållaren på, den kändes också trött men jag hade inga problem med varvtalet. Det var då jag började fundera på om något kanske var fel med tanke på att det var fint väder dessutom så man kunde inte skylla på det, och den enda packningen jag hade var en ryggsäck. Då bestämde jag mig för att ta bilen till verkstad och där hittades inga felkoder och man visste inte vad det kunde vara. Efter att ha läst lite så provade jag koppla ur diff tryckgivaren och blåsa rent kontakterna och det verkade fungera, iallafall i två dagar för sedan var det dags igen för bilens fina snittförbrukning på 0.85. Jag tog bilen till verkstad igen och vi gjorde en regenerering via VIDA. När jag skulle åka hem sen så kändes den mycket piggare och förbrukningen låg nere och snittade på 0.5 fast den här gången höll det i nästan två veckor innan den blev dum igen. Jag blir tokig på bilen men jag är för övrigt väldigt nöjd med den och vill helst inte byta ut den. Något jag däremot noterat nu på sista tiden är att den höga förbrukningen sätter igång när motorn uppnår arbetstemperatur!

Något jag kan tillägga är att bilen nästan bara är motorvägs körd så PF borde inte bli igen satt känns det som?
av screcers
Ernad90 skrev:Hej! Jag har själv problem med min V50 2.0D -07 (18 000). Jag har haft problem med förbrukningen på den sedan i vintras ungefär utan att jag tänkt på det speciellt mycket. För ungefär en månad sedan så skulle jag åka på långresa ca 40 mil enkel väg och då snittade bilen fortfarande 0.85 fast jag låg i runt hundra och hade farthållaren på, den kändes också trött men jag hade inga problem med varvtalet. Det var då jag började fundera på om något kanske var fel med tanke på att det var fint väder dessutom så man kunde inte skylla på det, och den enda packningen jag hade var en ryggsäck. Då bestämde jag mig för att ta bilen till verkstad och där hittades inga felkoder och man visste inte vad det kunde vara. Efter att ha läst lite så provade jag koppla ur diff tryckgivaren och blåsa rent kontakterna och det verkade fungera, iallafall i två dagar för sedan var det dags igen för bilens fina snittförbrukning på 0.85. Jag tog bilen till verkstad igen och vi gjorde en regenerering via VIDA. När jag skulle åka hem sen så kändes den mycket piggare och förbrukningen låg nere och snittade på 0.5 fast den här gången höll det i nästan två veckor innan den blev dum igen. Jag blir tokig på bilen men jag är för övrigt väldigt nöjd med den och vill helst inte byta ut den. Något jag däremot noterat nu på sista tiden är att den höga förbrukningen sätter igång när motorn uppnår arbetstemperatur!

Något jag kan tillägga är att bilen nästan bara är motorvägs körd så PF borde inte bli igen satt känns det som?

Hittades felet någon gång??
av gussve
Ernad90 skrev: sön 17 jun 2012, 16:12 Hej! Jag har själv problem med min V50 2.0D -07 (18 000). Jag har haft problem med förbrukningen på den sedan i vintras ungefär utan att jag tänkt på det speciellt mycket. För ungefär en månad sedan så skulle jag åka på långresa ca 40 mil enkel väg och då snittade bilen fortfarande 0.85 fast jag låg i runt hundra och hade farthållaren på, den kändes också trött men jag hade inga problem med varvtalet. Det var då jag började fundera på om något kanske var fel med tanke på att det var fint väder dessutom så man kunde inte skylla på det, och den enda packningen jag hade var en ryggsäck. Då bestämde jag mig för att ta bilen till verkstad och där hittades inga felkoder och man visste inte vad det kunde vara. Efter att ha läst lite så provade jag koppla ur diff tryckgivaren och blåsa rent kontakterna och det verkade fungera, iallafall i två dagar för sedan var det dags igen för bilens fina snittförbrukning på 0.85. Jag tog bilen till verkstad igen och vi gjorde en regenerering via VIDA. När jag skulle åka hem sen så kändes den mycket piggare och förbrukningen låg nere och snittade på 0.5 fast den här gången höll det i nästan två veckor innan den blev dum igen. Jag blir tokig på bilen men jag är för övrigt väldigt nöjd med den och vill helst inte byta ut den. Något jag däremot noterat nu på sista tiden är att den höga förbrukningen sätter igång när motorn uppnår arbetstemperatur!

Löste du felet?
Användarvisningsbild
av fjohan82
gussve skrev: tor 14 jan 2021, 23:55
Ernad90 skrev: sön 17 jun 2012, 16:12 Hej! Jag har själv problem med min V50 2.0D -07 (18 000). Jag har haft problem med förbrukningen på den sedan i vintras ungefär utan att jag tänkt på det speciellt mycket. För ungefär en månad sedan så skulle jag åka på långresa ca 40 mil enkel väg och då snittade bilen fortfarande 0.85 fast jag låg i runt hundra och hade farthållaren på, den kändes också trött men jag hade inga problem med varvtalet. Det var då jag började fundera på om något kanske var fel med tanke på att det var fint väder dessutom så man kunde inte skylla på det, och den enda packningen jag hade var en ryggsäck. Då bestämde jag mig för att ta bilen till verkstad och där hittades inga felkoder och man visste inte vad det kunde vara. Efter att ha läst lite så provade jag koppla ur diff tryckgivaren och blåsa rent kontakterna och det verkade fungera, iallafall i två dagar för sedan var det dags igen för bilens fina snittförbrukning på 0.85. Jag tog bilen till verkstad igen och vi gjorde en regenerering via VIDA. När jag skulle åka hem sen så kändes den mycket piggare och förbrukningen låg nere och snittade på 0.5 fast den här gången höll det i nästan två veckor innan den blev dum igen. Jag blir tokig på bilen men jag är för övrigt väldigt nöjd med den och vill helst inte byta ut den. Något jag däremot noterat nu på sista tiden är att den höga förbrukningen sätter igång när motorn uppnår arbetstemperatur!

Löste du felet?
För kännedom var personen senast aktiv sön 17 jun 2012 kl. 16:12, efter enbart 2 inlägg, så svar kan nog dröja...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jo kan mycket möjligt vara det. Har hört att man kan göra en DPF-delete samt egr-delete för att slipp dom där skitsakerna. motorn går även mycket bättre till följd av det.
Men till att börja med så skulle jag nog läsa ut felkoder
av Xkzoom
Både 1.6d och 2.0d har stora problem när det gäller DPF,EGR, bränslefilter

Skulle säga bästa alternativet är att läsa felkoder..
Själv har en -09 1.6d som jag fick byta DPF + bränslefilter innan bilen slutade klaga, nu går den som ett skott går varva över 3k utan problem
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]