NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

I april köpte jag en volvo v50 från 2005 och i köpet sa säljaren till mig att radion/stereon lever ett eget litet liv.
Jag kan nu efter x antal månader konstatera att det är precis vad den gör. Problemet är följande:
När jag spelar musik eller lyssnar på radio så börjar den göra konstiga ljud som om man skulle scratcha en cdskiva samtidigt som högtalarna står på. Det kan börja pipa höga toner. Det kan låta som att gammalt modem som hänger sig. Något skumt är det.

Oavsett om jag spelar en cd-skiva, radio eller använder min FM-mottagare för bluetooth är det samma fel och jag kan heller inte framkalla det på egen hand. Det händer när jag kör landsväg, det kan hålla i sig i timmar, det kan hålla i sig i 1 minut eller bara hoppa till.

Problemet är att jag inte kan hitta felet överhuvudtaget. Jag har provat att byta ICM till en som matchar bilen. Det hjälper inte. Jag har uppgraderat dennes firmware, det hjälper inte heller.

Är det någon som känner igen problemet? Jag har den modellen som inte hade AUX-ingång och det ska tydligen vara bland de första modellerna som har den där "flytande konsolen" i mitten.

Stort tack för hjälpen om ni har några förslag!
Bara en gissning nu men kan det vara förstärkaren tro som är dålig å orsakar dessa missljud, känns ju inte som att felet ligger i ICM då du även bytt den samt uppgraderat den.
Som du säkert redan har märkt kommunicerar alla enheter på infotainmentsystemet med hjälp av fiberoptik (MOST bus). Således skulle jag börja med att kolla igenom alla dessa kontaktdon då hela nätverket kommunicerar genom ett ringnätverk med samtliga enheter, då ett fel någonstans resulterar att inget fungerar vilket verkar stämma överens med din felbeskrivning. Dessa kontakter är lätta att känna igen då de är två orange kablar till dessa kontakter.

Eftersom din V50 är från 2005 har du antigen det äldre eller nyare infotainmentsystemet där Volvo runt mitten av 2005 uppgraderade till att integrera AM/FM tunern i CD spelaren (IAM)

Så på ditt high performance system har du antigen
Early -2005: ICM (displayen), MPM (CD spelare), AUD (slutsteg), AFM (AM/FM Tuner)
Late -2005: ICM (displayen), IAM (CD spelare), AUD (slutsteg)

Om du nu skulle ha integrated telefon har du även en PHM modul och/eller om du har RTI har du även modulerna MMM, GPS samt TMC som kommunicerar på MOST bussen.

Kolla således igenom alla dessa kontakter och återkom.

En fråga, när du nämner att du har uppdaterad firmware ICM, hur har du gått tillväga då?
Hej,
jag skulle säga att jag har early 2005 jag har gått igenom de flesta kontakter då jag även installerade en bluetooth FM mottagare. (felet var där innan) dock så har jag ju endast kontakterna mot ICM:en och inte den andra sidan så att säga.

uppdatering skedde på Bilia. Dom kanske bara uppdaterade versionen iofs...
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]