NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jiha1968 skrev: tor 03 dec 2020, 21:19 ECM = "Engine Control Module"
ECU = "Engine Control Unit"
Samma sak ja, men inte peta för mycket ;-)
Oh fasiken, jasså är det samma sak :-o.. Vad kommer det sig tro, har fått upp mycket om ECU på nätet men knappt något med ECM..
Är det ena en amerikansk benämning och det andra brittiskt/internationellt kanske..?
ECU (Unit) kan bero på att den från början inte var sammankopplat med-/beroende på- någon annan box,
medan i dom senaste drygt 20 åren har den varit del av et större nätverk (en av många moduler i CAN-nätverket) , och det gamla namnet stannade kvar vid många tillverkare.
Eller så är det så enkelt som att ECM är ECU på Volvo-språk...
Jag håller med dig jiha1968. Här är ett klipp från en utskrift från VIDA. Där säger Volvo ECM och det återkommer på många ställen i den dokumentationen.

Bild

Man kan ju också nämna att alla bilfabrikat som tillverkade E85-bilar hade sina egna namn på bilarna. Ford och Volvo (som var ihop på den tiden) sa FFV. FlexiFuel Vehicle. SAAB sa BioPower. Sedan fanns det ju VolksWagen och Audi, men deras beteckningar har jag glömt. Likaså dom tre stora Franska tillverkarna, Citroen, Peugeot, och Renault. USA-bilarna hade naturligtvis också sina egna namn, men dom har jag också glömt. I dag kör jag en Ford Kuga Ecoboost E85. Där finns inte ens ett kommatecken på utsidan av bilen som antyder att det är en E85-bil.
Så tekniken kan heta olika, men funktionen kan vara densamma på olika bilfabrikat.
Bilagor
ECM i Volvo.JPG
ECM i Volvo.JPG (39.13 KiB) Visad 3694 gånger
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]