NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kankonkan
Kan man med Vida läsa av när och vid vilka mil partikelfilter byttes?
Kan man även läsa av fyllnadsgraden på partikelfilter, och därigenom bedöma om det är dags för byte?

till ovan funderingar, hur ofta regenerera era 2,0d?
Min gör det uppskattningsvis var 10'e mil, och håller på i ca 1mil. Känns jävligt ofta...🙄

Hur svårt är det att byta pf själv, och vad måste göras efter mekaniska jobbet?

bfu!
av Rotekopp
Du kan se fyllnadsgraden. Någonstans i VIDA kan du se tryckfallet över filtret och även tvinga igång en regenerering, men fråga mig inte var. Använder VIDA så sällan så jag får lära mig på nytt var gång.
Användarvisningsbild
av jiha1968
kankonkan skrev:Kan man med Vida läsa av när och vid vilka mil partikelfilter byttes?
Kan man även läsa av fyllnadsgraden på partikelfilter, och därigenom bedöma om det är dags för byte?

till ovan funderingar, hur ofta regenerera era 2,0d?
Min gör det uppskattningsvis var 10'e mil, och håller på i ca 1mil. Känns jävligt ofta...🙄

Hur svårt är det att byta pf själv, och vad måste göras efter mekaniska jobbet?

bfu!
Dina frågor ovanför, är redan besvarat i forumet :-)
Med regen. varje 10'e mil är äntligen DPF slutkörd, eller bilen har en felande DPF diff.trycksensor/slangar.
Innan tvungen regen. får diff.tryck kollas. (slangar, sensor och värde)
I Vida går det att läsa hur länge sen DPF-räknaren har nollats, men det går ju att nolla räknaren utan att byta DPF...
(om t.ex någon har råkat skapa några större hål igenom filtret)

Normal regen. är ungefär varje 30-80 mil, men beror mycket på körmönster, och motorns skick

Att byta DPF är ungefär som att byta en ljuddämpare, men rekommenderar att byta slangar och diff.tryck sensor samtidigt.
Efter byte får DPF-räknaren nollas, diff-tryck kollas och EOLYS* kollas/fyllas/nollas, och mäta om alla glödstiftar är ok.

PS:
Glöm inte att kolla oljenivån i motorn pga varje regen. lämnar lite diesel i motoroljan...
Oljan byts vid DPF-byte eller tvungen regen.
Det nyttas två olika typer DPF-material, SiC och Cordierite, varav den senare är billigare, med sämre livslängd.

*Inte alla 2.0D nyttar EOLYS, t.ex. 2.0D med Powershift-lådan.
av kankonkan
Tack för bra redogörelse.

Jag fick tipset att kolla EGR(ta lös och kontrollera/rengöra) också, då den kan skapa olika fenomen.
Kanske det blir en garagekväll med en kall :)
av kvillebäck
Om det skall gå riktigt smidigt med EGR så köp en återförslutningsbar klamma som skall sitta mellan EGR och EGR-kylare. Finns på mekonomen mm. Missar du detta och inte får ihop den gamla så går den gamla att låsa med en slangklämma på utsidan

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]