NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50panik
Hej!
Blir inte klok!
Har haft inne min Volvo på mekonomen med läckande diesel från returer från sprindarna, och det åtgärdades fint och prydligt! Men efter ca 2 veckor började det läcka från t-korset (vilket mekanikern sa att han rensade från en rejäl propp)
Och det åtgärdades men började läcka igen.. vet inte riktigt var jag ska börja kolla, den regenererar också Väääldigt ofta.
Partikelfiltret ska vara bytt rätt nyligen av föregående ägare

Var ska jag börja? Nån som haft liknande fel?

Ska också tillägga att på märkesverkstad stod dom som fån och hade aldrig sett det förut.. .
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, rengör returslang från T-kors till bränsletank. (det borde inte alls ha varit några orenheter i returslangarna)
Mät om det fortfarande finns nåt onormalt tryck i returslang mellan injektorerna och bränsletanken, både vid tomgång och när bilen körs.
Mät returmängd från injektorerna. (trasig injektor kan orsaka trasig DPF)
Byt T-kors och slangar som läcker.

DPF:
"original Volvo"/SiC , eller Cordierite? (stor skillnad på livslängden)
Kolla EOLYS nivån om bilen har så. (VIDA)
Mycket småkörande, oljeförbrukning?
Rengör slangar från DPF-tryckmätaren, och kolla att dom inte läcker. (med tryckluft, lyssna)
Byt DPF-tryckmätaren om det inte är nåt fel på slangarna. (kolla DPF diff-tryck i VIDA innan och efter byte)
Mät om alla glödstift är OK
Kolla om DPF är igensatt med oljigt sot (pga oljeförbrukning och andra fel) rengör eller byt DPF

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]