NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

det är så att jag skruvade fast fäste för kupevärmare på vänster sida passagerarsäte. all glykol har runnit ut under mattan. ska bifoga bilder på skruvhål. antar att det är värmepaketet asså typ röret jag pajjat. någon som vet om det går att utföra jobbet själv om man inte är kunnig alls inom bilar men inte heller helt värdelös? mvh..
volvov501.jpg
volvov501.jpg (132.99 KiB) Visad 2266 gånger
volvov50.jpg
volvov50.jpg (98.41 KiB) Visad 2266 gånger
mvh trött kille...
Aj, mycket jobb att byta värmepaket:
Torde gå att mycket försiktigt kapa bort lite plastik, TIG-svetsa skruvhålet, och limma plasten som blev kapad bort. (troligen verkstadsjobb oavsett)
eller fortfarande med lite plast kapad bort: ful-fixa hålet med en aluminiumskruv (inte stål) och lite "kemiskt metall" .

Snabbt skriven värmepaketbyte:
Ta bort handskfacket
Ta bort mittkonsolen m.m.
Lossa CEM (El-centralen under handskfacket)
Ta bort dom stora metallfästena
Ta bort 8? skruvar på locket. Bänd ner och tillbaka.
Ta bort clipsen från rören.
Skjut in / dra rören in i motorrummet
Vinkla värmepaketet uppåt i bakkant och ta det bort, från passagerarsidan.

Den långa Videon:
Dendär plastsvetsar du som första försök innan du demolerar hela bilen.
Kan finnas lite risk med att allt sitter kvar på plats och ev. är fuktig på insidan men värmen som skapas när du svetsar gör det mesta runt hålet rätt torrt ändå.

Det viktiga är att identifiera plasttypen som används (finns tryckt på plasten någonstans, t.ex. PEHD, ABS, PVC eller liknande ibland i fiberförstärkta varianter), så du svetsar med samma annars blir det som smör i teflonpanna och fäster inte. Vilket är det vanligaste felet folk gör när de ska testa hemma.

Det går att använda varmluftspistol eller liten brännare och lödkolv om man är lite flink i fingrarna, finns högvis med videos på youtube hur du gör.

Använd inte epoxy, lim eller andra varianter från macken om du inte är helt säker på att de är kompatibla, men oftast är det slöseri med tid och pengar att ens försöka.
jiha1968 skrev: tis 27 okt 2020, 14:30 @HCP : Skruven har skapat hål helt inn i värmepaketet, om endast skruvhålet i plasten svetsas, kommer kylarvatskan finna en ny väg ut...
Men ännars var det mycket goda råd att ta med sig vid lagning av plasten!
Ahh ja är elementet punkterat också lär inte plastsvets hjälpa speciellt heller, missade den detaljen :-D
Priset beror på verkstaden, och om dom väljer att täta hålet eller byta* värmepaketet.
Visa/skicka bilderna till några verkstäder, stora ock små, fråga om ungefärlig kostnad, eller offert med avtalad pris.

*Ett "original Volvo" värmepaket 31332896 går på ungefär 5000kr utan arbete, så man kan spara några kronor med att TIG-svetsa hålet i värmepaketet, eller ta ett eftermarknads värmepaket till 700-2000kr.
+ några timmars arbete.
Surt memethereal...
Som jiha1968 har beskrivit är det ett ganska ingående arbete. Jag skulle själv inte påstå att det är komplicerat, mer att det tar tid.
Har scannat in hur man gör från boken jag har. Så kan du läsa och kanske få en överblick om det är något du kan tänka dig att göra själv eller om du vill leja bort arbetet. (se länk)
http://puu.sh/GLVJk/5fb91f569d.pdf

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]