NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tommmy
Hej
Har en v50 2.0d -08 där jag får följande felkod Ecm-0238. (Boost Pressure Sensor Signal Too High).
MAP-sensor är bytt. MAF-sensorn är rengjord.

Vid uppförsbacke eller över 3000rpm tänds motorlampan och bilens gaspådrag stannar och bilen går i limpmode. Felet uppstod 2-3 gång i månaden tidigare men nu allt mer frekvent. Vid långa utväxlingar whinnar turbon.
Har tillgång till vida.

Tar gärna emot felsökningstips.
https://imgur.com/a/lSa7QqR
av MarcusGen
Hur högt går värdet för partikelfiltret när du trycker på lite? Vet inte om det skulle kunna ge felkod för boost pressure men partikelfiltret verkar ju vara en svag punkt på dessa bilar. Har för mig att värdet aldrig ska gå över 80 hPa.

Vad menar du med att turbon "whinnar"?
av tommmy
Hej
Med whinnar menar jag att den tjuter lite. Gällande tryck i partikelfilter överstiger den inte 50 hPa när jag testade.
av tommmy
Har nu felsökt lite genom att testa att byta mellan gamla MAP sensors och den nya. Jag noterade att vid föregående test nollade jag inte felkoden efter bytet. Efter byte till den nya MAP sensorn och nollning av felkoden verkar det fungera bättre.
Återkommer med resultat när testat lite mer.

Uppdatering:
Har nu kört en bra sträcka utan några problem. Sammanfattningsvis bör man nolla koderna efter bytet av MAP sensorn.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]