NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
KLART och igen tack för hjälpen

Det var microbrytaren och den fick bytas som en integrerad del med skyltbelysningen. 173 kr vilket är Ok tycker jag.
Bytte tidigare låset för ca 1400 kr, men det gamla var helt, trots att det var sprickor i plastkåpan. Nu fick jag borra ett litet hål i luckklädseln för att få igenom den manuella öppningswiren på det nya låset. Det var iallafall en fördel med att byta låset
Hälsar
Ulf
av bloper
För mej verkar det också vara microbrytarhållaren som felet sitter i. Det går att låsa upp luckan med en kabelstump mellan två av stiften i kontakten. Luckan låses även upp första gången man sätter i kontakten efter den har varit ur. Därefter går det inte att öppna igen. Mäter man resistansen mellan stift 1 och 3 i microbrytar/skyltbelysningshållaren så har jag 70-80 ohm när knappen inte är intryckt. Det borde vara 0 om man följer haynes elschema. Med bortlödd microbrytare så har jag fortfarande samma resistans. Altså inte trasig microbrytare, den funkar som en vanlig brytare. Så det verkar som att det här felet sitter i själva plastramen med de ingjutna ledarna. Verkar som att det bara är att köpa en ny. Dock verkar det ju vara ganska lindrigt, 173 kr...

-P
av bloper
Skam den som ger sig.

Bild

Nu funkar det! Efter att ha borrat av ledaren till microbrytaren och lött på en kabel direkt på brytaren som sedan som ansluts till bilen vid sidan av kontaktendonet. Det var bara att stifta ur hylsan i bilens kontaktdon och ta lite krympslang över den så kan man till och med återställa det om man skulle få för sig att köpa en ny plastram.
-P
av Vasa
Hej.
Efter byte av kablaget som går mellan bagage och lucka indikerar bilen fortfarande om BAKLUCKAN ÖPPEN trots allt började fungerar igen efter kablagebytet.

Tyvärr råkade vi för bagagelucka fenomenet på 2008 S40 när vi var och storhandlade i helgen. På väg hem indikerade bilen "BAGAGELUCKA ÖPPEN" och när vi kom hem gick bakluckan inte att öppna. Vi fällde ner baksäten och tog ut matkassar och när tjejerna gick in testade jag att med fjärrkontrollen låsa och låsa upp utan resultat. Jag kopplade bort batteriet utan resultat.

När jag kröp in i bakluckan uppmärksammades att innerbelysningen i bagaget var SLÄCKT. Började demontera inredningen i bakluckan och rörde på kablaget som går mellan kaross och lucka och då TÄNDES lampan i bagaget men slocknade igen.

Jag köpte kablaget (pris 560:- Upplands motor Kista) och kopplade in i kontakterna till låset, mikrobrytaren och kontakten inne i bagaget. ALLT FUNGERADE direkt; innerbelysningen, skyltbelysningen och mikrobrytaren fick ström.

MEN när jag startar bilen så indikerar den fortfarande att "BAGAGELUCKA ÖPPEN"?!?!! När jag låser bilen så får jag ingen ljusblinkning som indikerar att bilen är låst!!??

Har ni som haft indikering BAGAGELUCKA ÖPPEN fått även släcka felkoden eller har felmeddelandet försvunnit utan att lämna in bilen för släckning av felkoden.
Tacksam om vi kan få tips på hur vi åtgärdar felet så att felmeddelandet försvinner och att bilen ska indikera med ljusblinkning vid låsning.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]