NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Jag behöver hjälp med ett annat problem, jag har monterat topplocket men får 18bar på cyl 1, sen i fallande ordning cyl 2 = 14 bar, cyl 3 = 7bar, cyl 4 = 2 bar. '
Vad kan felet vara? Planheten kontrollerade och både block och topp var ok, ventiler var okej, ny topplockspackning (den var lite böjd i kanten ), i övrigt så är de spända efter spec. Kamaxlarna låstes med verktyg, även dolken för vevaxel, markeringarna verkar stämma.

Men om kamaxlarna skulle stå fel, borde inte alla cylindrar ha samma dåliga komp?

Monteradetill sist bort kamaxlarna igen och då hamna alla cylindrar på ca 2 bar
Användarvisningsbild
av frasse4
Låter som att ventilerna inte stänger helt, har du kontrollerat ventilspelet? Jag antar att det inte är hydrauliska tryckare.
av Alexxelax
frasse4 skrev:Låter som att ventilerna inte stänger helt, har du kontrollerat ventilspelet? Jag antar att det inte är hydrauliska tryckare.
Problemet med ventilspel är att kamaxlarna är borta, då borde väl alla ventiler vara stängda?

Jag kom att tänka på en sak som pekar åt en orsak, när jag spände topplocket (nya bultar) så tappade jag bort mig i ordningen då jag inte mindes vilken steg jag låg i, 4 eller 5 så jag tog det "säkra" före det osäkra och lossade allt igen och drog om. Jag låg då på cylinder 1 sidan, men det var också den sida som hade 18bar.

Men det märkliga är att cyl 1 hade 18 bar med kamaxeln på och ca 1-2 bar utan kam. Hjärnan står still så alla tips är bra tips
av Alexxelax
frippe64 skrev:Om ventilerna inte öppnar kan motorn inte suga luft och då finns inget att komprimera.
Tack för det, hade du inte sagt de hade jag stått som en idiot och försökt om och om igen. Ska prova spänna om toppen igen och testa kompen med kamaxlarna på då.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]