NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wendigo
Hej,

Jag har en V50, 2.4i - 06 med följande fenomen, inte alltid men det händer.
Vid acceleration med högre växel (3, 4 och 5) te.x när jag skall ut på motorvägen eller vid omkörning på motorvägen känns det precis som att bilen inte får tillräckligt med bränsle, den sticker inte iväg så som förväntat. Istället ökar hastigheten i snigelfart. Andra gånger rycker det till och den sticker iväg med ett bra tryck.

Ni som haft moped eller motocross (enda jag har att referera till) kan säkerligen likna det med att motorn får för mycket bensin, i mitt fall tror jag det hade kunnat vara tvärtom. Men jag har som sagt ingen aning.

Inga felkoder finns lagrade med varken ELM327 eller DICE/Vida (jag har bägge att läsa ut med).
Spjällhus, bränsletrycksregulator eller tändstift? Kan det ha med kompressionen att göra eller vad tror ni med erfarenhet?

Den startar bra, går fint på tomgång utan vibrationer eller missljud. Under körning finns inga missljud eller andra anomaliteter. Mjuk, tyst och spinnande.

Mvh!
Användarvisningsbild
av HCP
Min 2.4i har gjort det tidigare, exakt vad som löste det vet jag inte men jag bytte stift, luftfilter och rengjorde spjället och då blev den piggare utan att man behövde växla ner på högre växlar. Serviceintervallet va inte överskridet heller.
av Wendigo
Tack! Service är det strax dax för så byte av tändstift, olja och filter kommer göras. Det här med att rengörs spjället har jag hört och läst om, däremot hittar jag ingen direkt guide för hur så skall gå till. Är det en snabb operation och känner du till någon guide för detta?

Mvh.
Användarvisningsbild
av HCP
Ska byta slangen till mitt spjäll imorrn (om några timmar rättare sagt), så kan ta nån bild. Men jag skruvade lös mitt helt och körde bromsrengöring inuti och gammal tandborste och trasa för att göra rent.
Fanns en fin tråd på swedespeed innan, men de bilderna har slutat fungera -> https://forums.swedespeed.com/showthread.php?211713
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]