NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
När min 120A generator byttes till 150A på Volvo så var det ingen mjukvara som krävdes för det.
Det står ingenting om det heller i VIDA.
av dieselputte
Orfeous skrev:När min 120A generator byttes till 150A på Volvo så var det ingen mjukvara som krävdes för det.
Ja, jag kan inte mer än hänvisa till det min PST berättade för mig, (det var många år sedan nu) och vad de skriver i andra forum, även här. Minns även verkstadschefen som jag bokade bytet med (för synkronisering med Folksam) nämnde att nu passar vi på att uppgradera till större generator och mjukvara därtill, det märker inte Folksam.....

Möjligt att det är olika ECU berodende på bilmodell? Eller kanske den generella uppdatering Volvo gör vid Service 2.0 uppdaterar styrenheterna så de är förberedda för ev byte av generator ? På den tiden fanns inte Service 2.0, utan man fick frågan om man ville uppdatera bilens mjukvara för c 700kr, vilket jag aldrig gjorde för bilen funkade ju bra. Sedan många år lär väl mjukvaran inte ha ändrats ett dugg på våra bilar.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Volvo tar 1200kr för felsökning ja. 600kr betalade jag eftersom jag specifikt ville att de skulle byta generator. De MÅSTE ta den avgiften tydligen. Men det är väl nå skitsnack.
av dieselputte
Orfeous skrev:När min 120A generator byttes till 150A på Volvo så var det ingen mjukvara som krävdes för det.
Hittade kvittot från 2012 (maskinskade försäkringsärende) med Volvos interna jobbnummer , står så här :

Nr 96045 Felsökn generator/regulator inkl min felbeskrivning vinande oljud + laddningslampa tänd 1 st
Nr 32002 Laddningsprov i vagn , ingen laddning , def generator. 1st
Nr 32102 Demontering/montering/byte generator 1st
Nr 36004 Nerladdning av mjukvara styrenhet 1st
Nr 36000599 Generator, bytes 1st
Nr 30782611 Generatorbyte 1st

Sista pos Självrisk som skall betalas av kund 1st.

Så, det är ju uppenbart att mjukvara krävdes.

Ja , det är ju hutlöst med dessa "felsökningar" , minns själv när vindrutetorkaren gav upp pga Xenonkonvertering av inbyggda extra-helljusen. Kom med torkaremotor från bildmontering, bara att byta ut tycker man, "nää, vi måste ta felkoder först annars kan vi inte utföra arbetsordern". Fattar det så att för att kunna skriva ut och fakturera arbetsordern så måste felsökningen utföras och där finns inget förhandlingsläge som det verkar. Det var ju tack och lov billigare då. Vet inte om Mekonomen etc praktiserar samma koncept ?

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]