NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alilje
Hej,
Helt ny på forumet och (nästan) helt okunnig om bilar (typ). Har en Volvo V50 1,8 Flexifuel från 2008 (knappt 18000 mil). Har funkat utan problem fram till i morse. Startar bilen och på tomgång så börjar den hacka, gå knackigt. Så fort jag ger ytterst lite gas så hackar den till och dör. Låter jag den gå på tomgång så justerar den tomgången upp och ner (som den brukar vid start) men efter ca 30 sek tomgång dör den igen. Har testat ca 5-10 gånger, samma mönster upprepas. Tankade bilen med e-85 igår, har inte varit ett problem innan och jag brukar variera mellan bensin och etanol. Någon som har nån idé om vad detta kan vara innan jag bogserar den till verkstan?
Adapterat det nya bränslet? Man ska väl köra 20 min i jämnt tempo helst för att den ska adaptera ändrat bränsle?

Annars så kanske, kanske kan jag tänka mig att man kan titta på om du har en spricka i en luftslang viewtopic.php?f=31&t=120057&hilit=+luftslang
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]