NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wendigo
Hej,

Jag har en V50, 2.4i -06 som har en benägenhet att skramla vid start. Inte alltid, men ibland.
Detta skrammel låter som VVTn, jag hade en S40 tidigare vars VVT vart kaputt (kamaxelns läge vart låst och kunde inte flyttas (för högt eller för lågt oljetryck, solenoiden jobbade men drevet ville inte ändra vinkel), på tomgång lät den därför i intervaller som en kulspruta).
Detta körde jag med i åratal innan jag bytte drevet (enbart för att ljudet störde mig och att jag fick tag i ett billigt nytt drev) i samband med att kamremmen byttes och då slutade det låta på den bilen i alla fall, däremot skulle jag gärna slippa byta drevet på denna.

Under färd och på tomgång är det knäpptyst, motorn spinner utan missljud och har det tryck den bör ha för en motor på 170 hästar. Det är enbart efter det att motorn startat upp och ställer in sig som det här ljudet uppenbarar sig (varar ett par sekunder), för mig låter det som att VVTn ställer in sig. Efter så skett blir det tyst och inget mer oljud förrän den bestämmer sig för att låta igen efter en annan slumpad uppstart.

Det jag undrar är, är detta normalt för V50 / Volvo? Kan det vara något annat än VVTn som ställer om? Tja, allt ni har att komma med uppskattas!

Edit: kan tillägga att inga felkoder finns lagrade, jag ser inga med varken den enkla ELM327 eller DICE med Vida.
Användarvisningsbild
av HCP
Min 2.4i gör likadant och har sett massvis med VVT-knack på youtube och andra forum där det tydligen ska vara så på vissa, om det bara håller sig till 1-2-3 sekunder vid start och tystnar.
Har bett verkstan kolla på det vid byte av kamrem men det fanns inga fel. De satte dit en helt ny VVT solenoid jag fick låna ett par veckor, same same.
av Wendigo
A'right, tack för svaret. Enligt en bulletin från Audi jag kom över har det att göra med oljetrycket. Står bilen still sjunker det och under tiden trycket byggs upp för att kunna styra drevet kan det låta ett par sekunder, enligt Audi vart det helt normalt och inget skulle bytas. Vissa menar dock på att styrpinnen i VVT drevet kan vara skadat, däremot tror jag inte på det scenariot när det enbart är under uppstart det låter. Med ditt svar verkar det vara likadant här, sköter jag mina oljebyten litar jag på att bilen sköter sitt :-)
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]