NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
Har en fönsterhiss bak som krånglar för mig.
En "How to" video för att ta bort dörrpanelen hittade jag men ingen som visa/beskriver för att komma åt/byta fönsterhissen, och då främst själva hissen inte motorn

Någon som känner till en sådan.
Alt kan beskriva vilken ordning jag bör göra ?

Dörrpanelen är redan nerplockat.
Hur krånglar den?

Testa först att resetta den, dra ner hissen helt först sedan hela vägen upp, när den är uppe så dra hissknappen upp igen direkt och håll den där i tre sekunder.

Annars sitter mekanismen bakom den silvriga plattan. Finns två svarta luckor kanske 4cm i diameter som man kan hitta vart rutorna sitter fast i mekanismen i.

Lossar man på dessa ska man även tejpa rutan med silvertejp så den stannar där. När man lossat rutan kan man sedan skruva bort plattan som elhiss och högtalare sitter i. Tror förresten att man måste lossa på dörrhandtagen med innan förresten :) Det var ett tag sedan jag gjorde det men ska se om jag hittar videos lite senare :)
Micce1980 skrev: Hur krånglar den?

Testa först att resetta den, dra ner hissen helt först sedan hela vägen upp, när den är uppe så dra hissknappen upp igen direkt och håll den där i tre sekunder.

Problemet är att den inte tar upp rutan helt, ca 10 mm kvar, har prövat tidigare att resetta utan bättre resultat.
Är nu inne på om det kan vara något som kärvar eller om jag måste byta armen/mekanismen
Micce1980 skrev: Annars sitter mekanismen bakom den silvriga plattan. Finns två svarta luckor kanske 4cm i diameter som man kan hitta vart rutorna sitter fast i mekanismen i.

Lossar man på dessa ska man även tejpa rutan med silvertejp så den stannar där. När man lossat rutan kan man sedan skruva bort plattan som elhiss och högtalare sitter i. Tror förresten att man måste lossa på dörrhandtagen med innan förresten :) Det var ett tag sedan jag gjorde det men ska se om jag hittar videos lite senare :)[
Ok , lossa rutan och sedan montera bort hela enheten.
blir till att kika på detta efter jobbet , Tack
I mycket stora drag är det samma tillvägagångssätt som här, men tror man får ta bort låskistan med då den sitter på plattan med som jag minns det

Något säger mig dock att det är så att en skruv som håller rutan som har släppt eller behöver justeras, se så gott det går genom hålen
Suveränt, :-D

kom lite i mellan men det lustiga var att när jag satte fart - körde ner fönsterrutan för att kunna lossa den , fick jag en "impuls" att kontrollera en sista gång om jag kunde finna att något som kärva- varpå rutan "hoppade" upp sista cm .

Sedan gick rutan normalt både upp och ner. :-)

Så det vart till att montera tillbaka dörrpanelen, men med en erfarenhet rikare
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]