NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TheSwedishMoose
Hej allihopa,

Bil som strular är en v50 2,0d årsmodell 06.

Motorn har skurit ihop sig, han varvade själv och sen blir det tvärstopp vid ca 4500 varv, tur det att det har hänt i närheten av mina svärföräldrar. Min svärfar känner en kille som har en verkstad (meca) efter en liten snack så har vi kommit överrens att han som jobbar i verkstad ska kolla upp vad som har hänt, det gjorde de och kunde fastställa att motorn går ej att rädda, nu är det så att de har plockat ur motorn och lagt de delar i bagaget (motor växellåda etc.) Motorn var komplett isär plockat.

Jag själv är ju tekniker hoss en auktoriserad verkstan dock ej volvo, vi har tagit hem bilen med bilsläp, och jag köpte en beg motor, har satt ihop motorn bytt Turbo, kamrem, motorolja/filter samt bränslefilter. Motorn samt växellåda har jag monterat själv gick hur bra som helst, gjorde allt för att kunna starta bilen anpassat spridare, tryckt tyvärr på fel knapp med återställa alla adaptionsvärde :-( . har fortfarande fel på Turbo regelventil permanent felaktig signal 2263.

Motorn går men turbo verkar var trött ingen felminne på för lågt laddtryck eller liknande, är den nån i närheten av mig som har vida? eller en översiktsplan hur undertrycksslangar skall kopplas? de har varit utsliten med från den gamla motorn..

hoppas att nån kan hjälper mig.

MVH

Moose
av kvillebäck
På 1,6..... Har jag sysslat med detta. Slangen trycksensorn går ner till den röda reglerventilen (magnetventilen) Det kommer en slang från den svarta lådan med vacum. Det går vidare med vacum som styr VNT på turbon. Tag ur reglerventilen så förstår du. När du får laddtryck öppnar reglerventilen och skickar vacum till VNT.

För mig hade kerelerna gått av i höljet både vid sensorn och reglerventilen. detta gav permanent felaktig signal, som du har. Kolla även att reglerventilen slår när den får ström.
LYCKA TILL!
Tjena tack för svaret, får se kanske imorgon om jag hinner annars blir det på måndag kväll, jag har 2styck reglerventiler bakom/ ovanpå AC kompressor, sen har jag en (om man står framför bilen och kollar in i motorrummet) vänster om luftfilterhuset den går ju till turbon är det denna ventilen du menar? jag har en laddtrycksgivare den sitter på spjällhuset och har tre stycken kablar om jag minns rätt, men där är ingen slang ansluten.

Jag har ju en DPF på den och det är ju dubbler spjällar innan insuget.
av hockeytok
Hej!
Du vet väl om att en del har problem med dpf på dessa bilar :-( , det KAN ju ha varit detta som orsakade er " räserbil" , du får hålla koll på oljenivån . Jag har en likadan, fyller bara till min-strecket på Stickan , då har jag lite utrymme.,Angående vacum ,kommer från en motordriven pump på v sida av motorn, går till en fördelade under/bakom insuget "med spjällen" därifrån till 3st vacumregler-ventiler. En nere mellan motor och batteri, med en lång slang till turbon,du kan ju suga på den så hör du om vingarna rör på sig och om den behåller/är tätt vacum. 2st under detta 2vägs luftfördelningsrör ( kolla att spjällen rör sig ,vanligt fel) till var sitt spjäll på detta 2vägs. :-o puh lång mening.
Hoppas du har lite hjälp av min beskrivning
Med vänlig hälsning, ht
tjena hockeytok,

Ju det har jag läst också, och nu står det mellan min och max efter motorbyte, sen skall man kontrollera motorolja varje 250mil enligt PSA. Nu vet jag ej hur det står i Volvos manual.

jag har lämnat in bilen nu till volvo, jag redar inte ut felet själv det med vakuumslangar på denna motor är ju helt meningslös det sitter ju många slangar som man kan kopplar fel, volvo har det nu på akutlistan. Jag väntar på de att de tar in bilen, jag själv har ju kollat upp allt som finns till och med bytt regelventil för turbo troligen är det mjukvarurelaterade..... DPF har jag kollat upp den är tom (avläst differenstryck) värde som jag har fått är rimligt kan tyvärr ej säger vilka värde jag har fått ut. Som sagt är jag nästan MT hos en annan tillverkare så har jag ej tillgång till vida dice.
Spjällar som du nämde ovan dem rör sig så som de skulle men som sagt jag är osäkert med inkoppling av undertrycksslangar. Vakuum till turbo fungera som den ska och håller tätt. Jag misstänker det är ett mjukvarurelaterade fel, jag gjorde ju ett fel när jag bytte motorn vid avluftning av bränsle systemet, jag tryckte på nollställ alla adaptionsvärde, det tror jag ligger problemet.

jag återkommer när Volvo hört av sig.
Hälsningar Moose
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]