NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
håller på att byta fjädrar / dämpare fram V50

Har fått fram fjäderbenet, men lyckas inte få loss toppmuttern ,

Nån som har ett tips för att lyckas

har funderat på om det skulle hjälpa att dra loss muttern innan man tar loss den från bilen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Problemet är oftast att kolvstången snurrar. En muttersmack lyckas ofta ändå slå loss muttern, annars får man försöka hålla fast kolvstången med någon tång. (viktigt att man skyddar stången så tången inte repar/skadar den).
Användarvisningsbild
av skalman65
robinb3rgsten skrev:Är de inte hål för torx lr liknande
Stämmer- insex satte på en förlängning så jag kunde låsa den mot arbets bänken.
Sen vart det ett
ThomasT skrev:En muttersmack
Så fick jag loss den :-)

Dessvärre så hade fjäderbens lagringen gått sönder...
av dieselputte
robinb3rgsten skrev:Är de inte hål för torx lr liknande att hålla emot med på toppen?
Insex är det.

Jag har en ringnyckel som jag kommer åt muttern med och sen kör jag med lång insex som sitter i 1/2" hylsa som jag sätter i ett spärrskaft. Kan sitta rejält, men när det väl släppt är det bara att hålla emot med ringnyckeln och köra på med spärrskaftet.

Vid återmontage är det viktigt att linjeringen , en lite pigg på lagret och den plåtfläns som man skruvar fast stödbenet med i spindeln ligger i rak linje. Detta efter man släppt fjäder kompressions verktyget. Hamnar dessa inte i linje kommer lagret snedbelastas och snart börjar det klonka i gupp.

(Volvo har en specialhylsa som man kan köpa, har för mig den påminner om "kråkfot" med öppning uppåt för att hålla emot med insexnyckel.)
Användarvisningsbild
av skalman65
Insåg att fästbulten till stötdämparen på båda sidor , var lite smått rund dragna inte jätte farligt men för att slippa problem i framtiden så tänkte jag byta.

Dessa bultar har ju en fast bricka, är det något som är nödvändigt för konstruktionen, eller kan man byta det mot en "vanlig bult" med en lös bricka.

Om jag har uttryckt mig dåligt vilken bult det gäller så syns det här

dieselputte skrev:Jag har en ringnyckel som jag kommer åt muttern med och sen kör jag med lång insex som sitter i 1/2" hylsa som jag sätter i ett spärrskaft. Kan sitta rejält, men när det väl släppt är det bara att hålla emot med ringnyckeln och köra på med spärrskaftet.
Smart det tar jag med mig.
av dieselputte
skalman65 skrev:Insåg att fästbulten till stötdämparen på båda sidor , var lite smått rund dragna inte jätte farligt men för att slippa problem i framtiden så tänkte jag byta.

Dessa bultar har ju en fast bricka, är det något som är nödvändigt för konstruktionen, eller kan man byta det mot en "vanlig bult" med en lös bricka.

Om jag har uttryckt mig dåligt vilken bult det gäller så syns det här
De skruvarna samt de 2 som håller bromkonstruktionen blir skallarna ofta slitna på. Man kan köpa nya hos Volvo, men de är satans så dyra. En annan galvad skruv med bricka borde funka lika bra, se bara till att lägga på Loctite gänglim https://www.clasohlson.com/se/Skruvl%C3 ... 5PEALw_wcB så sitter det bra. Dra fast allt med momentnyckel, har inte momenten i huvudet, men de finns på forumet om du söker .
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]