NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag försöker hjälpa flickvännen med att fixa hennes bil, rättare sagt en V50 från 2009 och hon har ett riktigt skumt fel som jag inte hittat någon annan som har. Har hittat en del info om liknande problem och då verkar det ha varit batteriet som varit dåligt. Jag är inte specielt vass på bilar men är ändå rätt tekniskt och mekaniskt lagd. Jag har inte upplevt felet själv men det
händer så pass frekvent nu att vi bör göra något åt det.

Händelseförloppet:

Indikatorn för bältet på förarsidan varnar trots att bältet fastsatt och då går bilen inte att starta, tydligen så går startmotorn men bilen tänder inte. Hon får då försöka starta bilen ett antal gånger innan bilen går igång. Ibland
kan det ta upp till en kvart innan bilen startar.

Med min begränsade kunskap så tänker jag att något är vajsing med batterier, startmotorn, säkringarna eller något relä.

Kan ni hjälpa mig på komma ett steg närmare felet?

Tack på förhand!
Jag tror också att det är något annat...
Det är inte en etanolmotor, dvs 1,8F?
Hade jag ägt bilen hade jag börjat med att mäta upp batteriet, kolla i vilket skick det är.
Låter/lyser bältesvarnaren när hon kör iväg eller tystnar den när motorn startar?

Så snart hon märker att den är svårstartad, testa att direkt gasa till på nästan fullgas och släppa gasen om den startar? Tänker att kanske det handlar om "gräsklipparsyndromet" vilket lätt hände på min 1.8 (ej f) men avhjälptes med gasen. Motorn trivs alltså ej med att bli ljummen för att sedan stängas av, då blir det så och att starta utan att gasa kan vara lite halvsvårt.

2009, är det en 1.8F då? Tänker att har det bytts bränsle och i någorlunda jämn takt kört i ca 20 min efter det, tänker att den ska adaptera det "nya" bränslet.

Går den jämt och fint när den startat eller händer det att den hackar till ibland, tänker att en vakumslang har gett sig, inte helt ovanligt på 1.8:orna
Här är i alla fall elschemat, bältesvarnare på sida 62 https://cardiagn.com/volvo-c30-s40-04-v ... ement-pdf/
Säkring F26 (samt F4 och F18) verkar vara inblandade plus en som heter F73 i CEM. Fyrkanten som heter 3/1 är "ignition switch" och är tydligen inblandad i att mata spänning till brytarna i bälteslåsen (märkligt nog så är 3/217-219 i baksätet, borde ju finnas motsvarande fram också? De kanske ligger på LIN-buss på någon annan sida i dokumentet)
Kolla upp 3/46 passenger seat switch, sitter antagligen under dynan. Tror bilen felaktigt att någon sitter i sätet så kräver den säkert att bältet är ipluggat. Går ju att testa om bältesvarningen slocknar om man trycket i bältet i låset utan att nån sitter där. Har ingen aning om varför bältesvarnaren skulle påverka startproblemen
Micce1980 skrev: fre 01 nov 2019, 08:14 Låter/lyser bältesvarnaren när hon kör iväg eller tystnar den när motorn startar?

Så snart hon märker att den är svårstartad, testa att direkt gasa till på nästan fullgas och släppa gasen om den startar? Tänker att kanske det handlar om "gräsklipparsyndromet" vilket lätt hände på min 1.8 (ej f) men avhjälptes med gasen. Motorn trivs alltså ej med att bli ljummen för att sedan stängas av, då blir det så och att starta utan att gasa kan vara lite halvsvårt.

2009, är det en 1.8F då? Tänker att har det bytts bränsle och i någorlunda jämn takt kört i ca 20 min efter det, tänker att den ska adaptera det "nya" bränslet.

Ja det är en 1.8F verkar det som. Så vitt jag vet så är det bara bensin som använts. Hon nämnde att gaspådrag kan hjälpa till att starta bilen.
Går den jämt och fint när den startat eller händer det att den hackar till ibland, tänker att en vakumslang har gett sig, inte helt ovanligt på 1.8:orna
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png

Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så […]

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]