NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoentusiasten
Hej!
Har en fråga eftersom jag fick problem med min v50 och en datakontroll på Volvo visade att generatorn behövde bytas. Det skulle bli ganska dyrt för mig så jag fick en annan verkstad att sätta in en begagnad och nolla alla felkoder. Nu sitter en 150 ampers generator i, vet inte vad som satt där förut, men hört att man måste justera mjukvaran om man sätter in en 150 amp och det suttit en 120 amp. Han som satte in den fick också byta batteri eftersom han sa att det också var sönder, och det var en dessutom en massa felkoder.
1. kan det vara så att han inte hade uppgraderat mjukvaran och på så vis brände batteriet för att generatorn gav för mycket ström?
2. Går det att starta bilen om det suttit en 120 amp och nu bytt till en 150 amp utan uppgradering av mjukvaran?
3. Nu lyser inga lampor, kan det ändå vara så att mjukvaran behöver uppgraderas ifall den inte är gjord? Är ju rädd att något mer skall gå sönder
Jag förstår om ni inte har tid eller inte vill svara, men jag vore oändligt tacksam eftersom det skulle blivit ganska dyrt denna gång att lämna in bilen på Volvo-verkstad, vilket jag nog kommer att göra i framtiden för att få det riktigt gjort.
Med vänliga hälsningar
Mikael
-06 v50
av Rådlös
Njaaääeeee, det är snarare så att om generatorn har varit dålig (trasig) så har batteriet tagit skada. Ett batteri bryts ner (förstörs) av utebliven laddning. Det kan ha varit ett av dina problem. Men med en ny generator och ett nytt batteri så borde du klara dig bra.
Sedan frågan om din uppgradering om mjukvaran blir lite svårare att besvara. Om det är nödvändigt så borde ju den som bytte generatorn och batteriet svara på om det är gjort eller inte. Fick du någon specifierad faktura på jobbet och vad står det i så fall där?
Användarvisningsbild
av frasse4
Menar du att bilen är helt strömlös?
Användarvisningsbild
av HCP
Den startar och går att köra precis som vanligt om du pillar i en 150A om det satt en 120A förut.
Däremot säger alla att det är viktigt att uppdatera mjukvaran hos Volvo, något med den övervakade laddningen skulle jag tro att det matas på för mycket amp så man möjligen skjuter batteriet i förtid. Vad jag föstått är detta inget som sker direkt, utan över tid. Batteriet blir dåligt på 6mån eller liknande.

Ställ bilen på laddning ett tag och testa sen igen.
Tar den inte laddning så byt batteri.

Har precis bytt min generator och jag lyckades aldrig riktigt få fram 100% vad som satt där innan, men jag har inga problem alls och jag petade dit en 150A. Ska dock till volvo nästa vecka för att be dem kolla mjukvaran så det är rätt anpassat för generatorn.
Användarvisningsbild
av frasse4
Man kan inte pressa in fler ampere i batteriet, det tar emot vad det tar emot så att säga. Men det kan säkert vara så att Volvo valt exempelvis en laddspänning baserat på att generatorn ger en viss ström, så det kan ligga något i att man bör uppdatera mjukvaran. Men bilen bör I alla fall starta. Prova att ta loss batteripolen och rengör både polskor och batteripoler innan du återmonterar.

Det är konstigt att Volvo snålade in med en liten 120 A generator på V50, det sitter det ju original på min gamla 940 och den har ju typ 7 saker som går på el...
av volvoentusiasten
Tack för alla svar, kollade med en volvoverkstad och dom sa att men inte behövde uppgradera mjukvaran om det var en begagnad generator, från 120 till 150 amp
av Amanite
Vad jag hört så är det också att det är viktigt att det är rätt utström på generatorn. Alltså att man byter till samma som satt där tidigare. Bytte själv min för ett halvår sedan, 150 A till 150 A.
av Rådlös
Amanite: Batteriet tar emot den laddström som "det har plats för". Sedan blir det kanske lite över och det går till dom aktuella förbrukarna som är igång just då. Skulle du ändå ha ström över så bromsar laddningsregulatorn upp det och sänker generatorns utström. (Det är därför man har laddningsregulator)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Laddningsregulatorn håller generatorns spänning konstant på 13.6V oavsett vilken ström man tar ut (det finns förstås en övre gräns som beror på varvtal och generatorns märkström, överskrider man den så dippar spänningen till 12V och överskjutande ström tas från batteriet)
Ett dåligt laddat batteri suger i sig en hel del ögonblicket efter start men knappast några 150 A (det var ju uppenbarligen tillräckligt laddat för att starta bilen)
För att komma upp i 150A behöver man köpa en bil med alla extraoptioner som överhuvudtaget går att beställa och sen slå på allting samtidigt.
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]