NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viz
Hej!

Har lite problem med min Volvo nu när minusgraderna har kommit:

ECM-6620: Glödstift relä, felsignal.
Läst här att det oftast är nåt stift som är dåligt, problemet är bara att det är så jävla trångt! Kan man mäta med amperemätare mellan stiften?
Sen undrar jag också om detta relä styr glödstiftet i dieselvärmaren? Min verkar vägra tända men vet fan inte hur de funkar egentligen, inte haft diesel innan. Det som händer när jag försöker starta värmaren är att det ryker och tickar mer och mer tills den lägger av. Under tiden så blir det mer o mer vit rök underifrån bilen.
Nu har ju värmaren lagt av några gånger och jag gissar på att den stängs av då fram tills man tar bort felkoden? Men det luktar ändå som fan i bilen tills motorn blivit varm, tycker även att det ibland luktar avgas i kupen när jag står still och motorn är relativt varm... kan det vara spridarna? Tomgången är inga problem och jag tycker inte bilen är ryckig på nåt sätt.

För ett tag sen så hade jag även lämnat in bilen för att byta dpf, nu visar tryckmätaren 0hpa... förutom när jag startar, då går den upp till 13hpa men sjunker ganska snabbt till 0 igen. Någon som vart med om samma sak? Kan detta ha nåt att göra med att det luktar as i kupen?
Spridarna vet jag tyvärr inget om men när det gäller värmaren så stängs den av och kräver nollning av felkoder efter tre misslyckade startförsök. Troligen är det mycket oförbränd diesel i den efter det misslyckade försöken att få den att tända. Det bästa vore nog utan tvekan att plocka bort den och sota den och byta eventuellt dåliga delar som brännkammare och kanske glödstift. Även silen där glödstiftet sitter brukar vara i behov av utbyte.
Det är med största sannolikhet ett separat relä till värmaren.
Min värmare betedde sig likadant för ett litet tag sen, gav kraftig rökutveckling och vägrade tända och stängde till slut av sig. Den låste sig efter de misslyckade startförsöken, men märkligt nog så räckte det med att låta den vara någon dag, så kunde man försöka igen, utan att jag nollställde felkoder. Men efter upprepat detta många gånger så fick värmaren för sig att fungera tillslut. Troligtvis var den välidgt igensotad, nu har den fungerat prima i några veckor.

Märkliga de där värmarna asså...
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]