NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Frigge skrev:
Lilja skrev:
LJN skrev:Slobban:

-Det där med rykande dieselvärmare kan jag verkligen instämma i, även hos mig kom grannen springandes. Nu hade som tur min försäljare varnat mig att 1:a gången den "startades" så kommer det "lite" rök...

Här bör Volvo ändra rutin så att den är "inbränd" vid leverans.
Det ska göras vid nybilsleverans också, men det slarvas friskt med det för bättre ackord :wink:
Jaha..... Du tillhör dom som slarvar då antar jag :roll:
Varför skulle jag tillhöra de som slarvar? Jag gör inte ens nybilsleveranser och jobbar inte heller på personvagnar :???:
av Frigge
Lilja skrev:
Frigge skrev:
Lilja skrev: Det ska göras vid nybilsleverans också, men det slarvas friskt med det för bättre ackord :wink:
Jaha..... Du tillhör dom som slarvar då antar jag :roll:
Varför skulle jag tillhöra de som slarvar? Jag gör inte ens nybilsleveranser och jobbar inte heller på personvagnar :???:
O ändå kan du säga att det slarvas med nybilsservicen :roll:
av GrandDanoise
Angående nybilsservicen så kan jag bara tala för min egen del...

Beställd bakvinge hade nån glömt att montera, tog 4 månader innan den satt på plats, trots eviga samtal!

2 cm reva på växelspaksdamasken som LYSTE vitt mot det övriga som var mörkgrått...

2 st. repor på stötfångaren i bak som gått igenom lacken. FAN, ser man inte sånt när man gör iordning bilen, och tar bort vaxlagret som sitter på vid transport?
När jag påpekade lacken och drog ett exempel om att det hade varit svårt om jag reklamerat EFTER det att jag kört iväg med bilen så svarade säljaren: -"Ja, det hade varit svårt, det skulle ju kunnat vara en p-skada...." :shock:
De bytte stötfångare efter 5 månader. Givetvis blev den felmonterad, så man fick åka tillbaka för justering... :cry:

Nåväl, har köpt en ny bil som levereras om en månad, får se hur den ser ut.... (Annat märke...)

/D
Användarvisningsbild
av Funk
FAN, ser man inte sånt när man gör iordning bilen, och tar bort vaxlagret som sitter på vid transport
Det bör man se, men det sitter inget vax på Volvobilar sedan många år..

/Thomas
av GrandDanoise
Men de måste iaf. torka av bilen efter tvätt på nåt sätt för att slippa få kalkringar på lacken eller? Hur som.... En visuell koll tar max 20 sekunder, kan tycka att de kan kosta på sig den tiden när kunden slänger fram en kvarts miljon kronor!

/D
av Slobban
Jo,man kan ju tycka ett Volvo skall få ett par försök på sig att fixa bilen. MEN en av de stora anledningarna till att jag köper ny bil är att det skall vara problem fritt! Och det är inte problem fritt att lämna in sin bil hela tiden.
Det är alltid förseningar och tider som inte passar.

Får man lånebil? eller hur funkar det. Får man ersättning för all mer tid?
av mojja
Slobban skrev:Jo,man kan ju tycka ett Volvo skall få ett par försök på sig att fixa bilen. MEN en av de stora anledningarna till att jag köper ny bil är att det skall vara problem fritt! Och det är inte problem fritt att lämna in sin bil hela tiden.
Det är alltid förseningar och tider som inte passar.

Får man lånebil? eller hur funkar det. Får man ersättning för all mer tid?
Lånebil brukar man få. Ersätning för forlorad arbetsinkomst tror jag blir svårt..

Brukar funka så att man får lämna in bilen ett x antal ggr innan dom beslutar sig för att häva köpet..

Om du känner att det är en problem bill du fått tag i så kan jag ge dig rådet nu att spara och kräva varenda service kvitto du får.

Skriv upp hur många extra mil du fått köra för att ta dig tilll verkstan o hur mycket tid som gått till spillo för din del.

När du hämtar ut bilen så tar du med dig verkmästaren på en biltur o kollar att du är nöjd med reparationerna. E du inte nöjd så talar du om det direkt och kvitterar inte ut bilen innan problemet är löst. Ta aldrig med dig bilen hem om inte alla punkter är åtgärdade. Skriv även upp hur många dagar,veckor,månader bilen varit på verkstad,

E din bil ny och utan skavanker så påpeka de och be kundmottagern följa med ut ooch "besiktiga bilen.. Tvätta och gör rent hela bilen kolla över efter skavanker o fläckar i inredningen så att du vet om dom funnits där innan servicen.

Och nu efter typ 30-35 verkstads besök senare när det blivit dags att häva köpet och bilen är ett år gammal så kommer allt detta som jag skrivit här uppe vara jätte bra att ha tlll hands då dom börjar göra nyttoavdrag på bilen.

Nytto avdraget räknas på hur många mil du kört och hur gammal bilen har hunnit bli.

Mitt nytto avdrag hamnade på 45000 kr efter 10 månaders ägande och 2600 mil.
Min bil stog totalt på verkstad i två månader av den tiden och jag förlorad e ca 40-50 arbetstimmar på att åka till verkstan stup i ett.

Jag hade inget av detta dokumneterat varken förlorad arbetstid eller sparade kvitton på garanti jobbena så därför kunde dom inte betala ut någon ersättning för detta sa dom.

Hoppas att dessa råd hjälper dig och att dom får ording på bilen så fort som möjligt.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Evil Angel
jag hade min gamla v50 på 8 st verstadsbesäk under 1 månad det räckte för att häva ett köp men det kanske är olika från försäljnings ställe till färs'ljnings ställe :p
av Patcy
Istället för att häva köpet, kan man inte kräva att få den utbytt mot en ny?

Eller funkar det så att köpet hävs och man måste beställa en ny, dvs man förlorar en massa pengar på det så kallade nytto avdraget.
av perhall
Tanken med nyttoavdraget är väl att bilköparen varken ska tjäna eller förlora på att få köpet hävt. Det får ju inte bli så mycket rättigheter för köparen och så mycket skyldigheter för säljaren att alla Volvo-handlare går i konkurs och nya Volvo-bilar kostar 1 000 000 pga att alla får en ny bil efter fem verkstadsbesök:)
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]