NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luffarsson
Malmstroem skrev: ons 26 sep 2018, 16:32
Höll senaste filtret väldigt kort tid så har du med stor sannolikhet redan skit i tanken. Då behöver den i mitt tycke tas ner och rengöras i samband med att det nya filtret monteras. Annars kommer du troligen snart få byta filter igen -- även om häller i något medel. Jag har svårt att se att något medel kan få bort all sörja som kan finnas i en riktigt ingrodd tank.

Jag hade också kört med tanken så full som möjligt, dvs tankat ofta. Det minskar risken för kondens i tanken.

Tack, jag ska kika med Bilia och se om de rengjorde tanken när de bytte filter och se om de har något mer tips angående den där vätskan.

Är detta förövrigt ett problem specifikt för V50?
av Malmstroem
Nej, det är inget generellt V50 problem. Alla saker som har dieselmotorer kan drabbas om de körs lite. Det är troligen mest problem i båtar.

Eftersom äldre V50 med 1.6D och 2.0D så vitt jag kommer ihåg inte har en förpump i tanken så är de lite känsligare än t.ex. D5 i V50 som har en förpump. Det finns flera andra bilar som inte heller har förpump, så det är inte heller unikt för V50.
av kvillebäck
Om du inte får ordning på den med rengöring av tanken så skall du få två andra tips av mig som också ger dessa fel och felkoder.
1. Fuel preassure sensor. Sitter på dieselpumpen alldeles framför dieselvärmaren.
2. Sugslangen för diesel ur tanken är en styv plastslang som sticker ner i tanken. När jag lade undertryck på den så reste den sig några centimeter. Detta gör att den suger luft och bilen stannar redan innan tankmätaren står på rött. Lösningen var att sätta en liten vikt på slangen så den inte reste sig mer.

Dessa åtgärder löste problemet för mig. Om det var så att din bil stannade vid jämn fart på motorvägen så TROR inte jag att problemet var filtret utan något av ovanstående som ger samma felkoder. Om du däremot har upplevt att den varit slö vid fullgas eller rycker konstigt så kanske filtret var täppt eller att skit satte sig för för det extremt lilla hålet i sugslangen.

Lycka till!
Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]

Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]