NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag kör en C30 -07. Alldeles nyligen har ett för mig helt nytt ljud uppstått på höger framsida. Ljudet är knakande eller gnekande, kanske lite knarrande och uppstår när jag vrider på ratten på stillastående eller i fart. Ljudet uppstår också när jag kör i gupp och bromsar i nedförsbacke i låg hastighet.

Är det någon av er kunniga som har en idé om av det skulle kunna vara som låter?

Tack på förhand!
Stödbenslagret med stor sannolikhet. Överst på stödbenet (stötdämpare/fjäder McPherson typ) sitter ett lager som vrids när du vrider ratten. Kass konstruktion från början, vanligt att salt/vatten/damm/gruskorn tränger in i lagret så det slits ut och börjar gå trögt. Kolla in videon för att avgöra om du grejar det själv. Du behöver verktyg för att spänna fjädern innan du kan ta loss lagret. Mycket viktigt vid ihopmontering är att plastpiggen på själva lagret är exakt i linje med den fläns på stödämparen som skall in i spindelns klämma, annars får du problem med klonk. Ett nytt lager går på c 2-300kr
Tack för ett bra svar! Jag har ett par funderingar...

1. Hur kan jag identifiera att det är just stödbenslagret som spökar för mig? Finns det ett smidigt sätt?

2. Jag har nyligen lagt ut 1200kr på en hjulinställning. Kommer den att rubbas om jag byter lagret?
1. Inte helt hundra att det funkar, men prova att lyfta upp hela framvagnen, stödbenslagren blir då delvis avlastade och låter det lite, eller inget alls när du då vrider på ratten, så torde det vara lagerfel. Lyssna med ett stetoskop i stödbenets centrum under motorhuven och ta hjälp av någon som kan vrida ratten. https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000033418

Jämför ljudet med denna video, med reservation för annan typ av lager
(Fjädern hoppar till) Mer ljud

Annars är det nog bara isärtagning av fjäder/stötdämpare som gäller.

När man tar isär stödbenet brukar lagret åka isär, många små kulor som ramlar ut, svårt, om inte möjligt att få till det, så ha ett nytt lager till hands om du tar isär stödbenet.

2 Nej, det är bara vid byte av länkarm som rubbning av framvagnens inställning kan ske. Camber & Caster vinklarna går inte att påverka (Om man inte borrar upp hålen där de 3 över skruvarna som håller stödbenet sitter. ) Endast toe går normalt att justera.

Det var en dyr hjulinställning !!!

Det kan ju även vara så illa att det är en brusten fjäder som orsakar ljudet. Vanligast att vänster fjäder brister, för mig har det skett 2 gånger .

Långsökt , men att ljudet uppstår vid inbromsning kanske kan peka mot länkarmsbussning. Stå vid sidan och se om hjulet åker långt tillbaka vid inbromsning (typ flera cm) , nja, jag tror mer på lagret.
Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Värme Cirkulation

Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]

Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]