- ons 15 aug 2018, 18:00
har fått ett litet dilemma, är på väg på semester, en resa på ca 250mil (till nästa helg) och
hade bilen på service inför den , och fick då diverse "anmärkningar" ..
1. anliggande bromsar vf
2.hjullager defekt hf
3. brusten slang mellan turbo och luftburken.
Efter att ha kört hem (drygt 6 mil) kollade jag bromsoken fram bägge var kalla (kunde utan problem lägga fingrarna på) däremot var v bromsskivas centrum lite ljummen .
Lyfte sedan upp en sida i taget och snurrade på hjulen
v sida gick trögare än högra
Bytte v hjullager fram för ca 1 år sedan så att andra sida nu är på gång är inte så konstigt.
Men däremot så har jag inte hört det karakteristiska brummande ljudet, det enda jag hör är däckljudet.
Att bromsarna skall bytas är planerat, men tänkte ta det lite senare under hösten.
Bromsarna drar inte snett, inte ens vid hård inbromsning.
Bilen har rullat drygt 17500, samt motorn är en 1,6d
Det jag mer eller mindre har bestämt mig för är att byta slangen, trots att jag inte kunde finna var den var trasig.
Nu funderar jag, Hur skulle ni tänka - se till att få hjullagret bytt och vänta med bromsarna eller...?
hade bilen på service inför den , och fick då diverse "anmärkningar" ..
1. anliggande bromsar vf
2.hjullager defekt hf
3. brusten slang mellan turbo och luftburken.
Efter att ha kört hem (drygt 6 mil) kollade jag bromsoken fram bägge var kalla (kunde utan problem lägga fingrarna på) däremot var v bromsskivas centrum lite ljummen .
Lyfte sedan upp en sida i taget och snurrade på hjulen
v sida gick trögare än högra
Bytte v hjullager fram för ca 1 år sedan så att andra sida nu är på gång är inte så konstigt.
Men däremot så har jag inte hört det karakteristiska brummande ljudet, det enda jag hör är däckljudet.
Att bromsarna skall bytas är planerat, men tänkte ta det lite senare under hösten.
Bromsarna drar inte snett, inte ens vid hård inbromsning.
Bilen har rullat drygt 17500, samt motorn är en 1,6d
Det jag mer eller mindre har bestämt mig för är att byta slangen, trots att jag inte kunde finna var den var trasig.
Nu funderar jag, Hur skulle ni tänka - se till att få hjullagret bytt och vänta med bromsarna eller...?
- By dieselkenneth