NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Varför finns det ingen ljusvarnare som meddelar att man glömt parkeringsljuset på när man öppnar dörren och stängt av bilen.
Det har hänt vid flertalet gånger att man kört med parkeringsljus (och dimljus) på och nästan glömt att släcka det manuellt. Dimljuset släcks ju automatiskt.
Är det enkelt att sätta in en summer eller något liknande så man inte glömmer det helt någon gång framöver.
av Rådlös
Förr i världen, då bilelektronik var tämligen enkelt, kunde man göra en ljusvarnare så här:

Bild

Men dagens bilar med digitalteknik är knappast jämförbar med det gamla och enkla. Så jag lovar inte att det kommer att fungera som det är tänkt eller att det inte kommer att påverka något annat i bilen.

56 är emellertid ett Boschnummer och betyder spänning till strålkastaren. Och 30 betyder spänning från tändningslåset när nyckeln är till. Dom där fyra trekantiga grejerna med ett streck i botten är dioder. Dom leder bara spänning när den kommer in genom det som man kan tolka som en tratt. Andra vägen blir det stopp, på den sidan med det lilla tvärstrecket. Dioder är inte så kritiska. Välj någon "vanlig" sort som tål kanske 20 volt eller så. Då håller dom i det här sammanhanget om den moderna bilen godkänner att vi kopplar in egna kretsar i den? Dioder kan vara lite värmekänsliga när man löder dom, så värm inte för länge med lödkolven.

Lite om larmfunktionen också. Så länge nyckeln sitter omvriden i låset är summern tyst om lampan är tänd. Tar man ut nyckeln med ljuset på så matas det spänning från lampan i stället och summern tutar.

Nu är det helt säkert halvljusautomatik på en Volvo i våra dagar, men TS nämnde parkeringsljus. Det heter 57 på Boschspråk. Jag blir dock lite förvirrad för den listan jag tittar på säger att 57 är bara parkeringsljus på motorcyklar! Det finns flera tillägg annars till 57, höger, vänster och några till. Då heter tilläggen a, b, c, o.s.v. Men gå på 57 om ni nu hittar några Boschnummer i en bil av dagens datum. Jag är inte tvärsäker på det, men hoppas att jag har fel. Alltså att Boschnumren finns kvar i ritningar och kopplingsschema.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Inte ens digitaltekniken på det här forumet är lika enkel som den var tidigare. Först blev det ingen bild alls. Sedan blev det i stället två stycken! Men då kan ju flera ta till sig av dom. Dom räcker till. :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Då vi numera inte behöver värning vid "ingen ljus tänd", förenklar vi lite:
IMG_20180510_005353.jpg
IMG_20180510_005353.jpg (187.67 KiB) Visad 601 gånger
30/ignition måste ha null Volt vid tändning av. (nyckel utdragen)

Om man heller vill nytta Rådlös sin ritning, ta bort jordningen i toppen av diagrammet, annars bliver det sällan tyst... ;-)
Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]