NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Hej
Finns det något förborrat hål man kan dra en kabel till kupevärmare i bilen?
Finns det någon instruktionsfilm eller manual för detta?
Gäller V50 2006 med 5 cyl besin.
av Rådlös
Kolla på Volvocars. Där skall det finnas monteringsanvisningar till din bil. Detta förutsätter väl att du tänker montera en sats från Volvo eller Calix, samma sak. Tänker du dig någon lågbudget-Biltema så får du nog vara beredd på improviserade lösningar som kanske inte blev så billiga i slutändan? Och när det handlar om 230 Volt, så finns det inga genvägar. Där skall det följa givna anvisningar.
av Rolle85
ok, jag hittade instruktionen och ska köpa original. De jag inte fattar är vad som ingår i kittet? Ingår även värmare till motorn?
Sen ser jag inte hur de leder ut själva kontakten på kofångarn? Löper den genom grillen bara ?
av Rådlös
Jag kollade nu på samma sats. Ett litet förbehåll, jag har en V70 -08, så jag kanske tänker reflexmässigt lite annorlunda.
Men så här tolkar jag det: Bassats är motorvärmaren som är anpassad till din motor. Frontintag är kontakten där du ansluter kabeln från eluttaget på "stolpen" eller husväggen. Frontintaget sitter under en liten lucka och bör skydda mot väder och vind när du kör bilen. Det står i texten att man sätter det i stötfångaren och då är det på en i förväg uttänkt bra plats. (På V70 sitter den på sidan i framskärmplåten, 5 cm framför vänster framhjul.)
Sedan kommer kupékontaktsatsen. Det är en förgreningskontakt, en Y-koppling som leder dels till motorvärmaren och dels till kupékontakten. Det är ju speciella kontakter som är "byggbara" till dom olika enheterna. Men uttaget i kupén är ett vanlig "vägguttag" som vi har i våra bostäder. Det monterar man också på en förutbestämd plats som brukar var lite förberedd med färdiga hål o.s.v. Nödvändiga kablar till dom aktuella satserna ingår naturligtvis. Det går även att bygga till flera tillbehör om man vill det, timer eller fjärrstart, även batteriladdare på vissa modeller.
Men jag blir lite betänksam på själva motorvärmaren. Från början när den 5-cylindriga motorn kom i 850-serien, så fanns det ingen plats för att sätta en insticksvärmare i motorblocket. Då togs det fram en anliggningsvärmare som man skulle montera mot motorblocket. Ungefär som att skruva fast ett "strykjärn" på motorn. Detta var ingen lyckad lösning och den var ineffektiv. Senare, jag vet inte när, har man tagit fram en slangvärmare i stället som värmer kylarvattnet. Det är en separat burk, något mindre än en 33 cl läskburk som man ansluter med slangar till motorns kylsystem. Om det är en sådan man vill sälja till dig, så välj den direkt. Den är mycket effektivare än det tidigare "strykjärnet". Jag vet som sagt inte vilka årgångar som det är det ena eller andra, men jag utgår från att den här burken är lite "universal" och passar flera olika modeller? Fråga din Volvobutik om hur det ligger till. Men köp inte strykjärnet!
Min bil är en av dom få 2000-talets Volvomodeller som har insticksvärmare. Men det är en annan historia.
av Rådlös
Jag blir osäker på den frågan, för när jag kollade Volvocars så fick jag uppfattningen att monteringsanvisningen bara gällde kupéuttaget och allt som hörde till det.
Men kolla på på Calix webbsidor. Det är ju dom som tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Dom har kanske mera kompletta monteringsanvisningar eller i alla fall mer detaljer och klartext?
https://www.calix.se/
av Rolle85
Får nog bli biltema då orginal var svindyrt.
Nån som vet om man kan ha uttaget i grillen eller typ nedanför? Vill inte gärna borra i kofångarn.

Vet att det är en del bilder som är phot[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]