NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är kallt i min v50...

Det är en lång historia som började med ett verkstadsbesök efter att defrostern inte fungerade. Efter verkstadsbesöket fungerade inte värme och elsäten och det mumlades om "svårt att laga, går inte att säga vad som är trasigt, blir cirka 9000 för jobbet, sen tillkommer delarna".

Eftersom jag är lite nyfiken av mig råkade jag ta ur instrumentbrädan och bytte spjällmotorn. Det var inte helt enkelt och jag blev glatt överraskad när allt utom värmen fungerade efter att jag plockat tillbaka instrumentbrädan. Passade i alla fall på att oxidtvätta alla kontakter innan jag satte ihop allt.

En interfacelåda och VIDA mjukvara anlände med posten.

Som jag förstått det så ska först spjällmotorerna identifieras och därefter kalibrerar man klimatmodulen, men det vill sig inte riktigt.

- Kan man se i VIDA om någon motor är trasig? Det finns en parametersida med "wanted damper motor position" och "actual actual damper motor position".
parametervisning.png
parametervisning.png (37.86 KiB) Visad 2308 gånger

- Det finns en sida med detekterade och förväntade komponenter i VIDA. Vad får man ut av den här informationen? Hur ska det se ut i en "frisk" bil?
detected - expected components.png
Detected - expected components
detected - expected components.png (56.21 KiB) Visad 2308 gånger
- När jag kör spjällkalibrering verkar inget hända. Hur lång tid ska den ta?
kalibrering av damper motors.png
Kalibrering av damper motors - hur lång tid tar det?
kalibrering av damper motors.png (67.9 KiB) Visad 2309 gånger
Det konstiga är att allt fungerade utom defrostern innan verkstadsbesöket. Efter att de dribblat med VIDA verkar klimatanläggningen inte vara med i matchen alls.

Har någon erfarenhet av sånt här och kan dela med sig av tips?
Senast redigerad av 4 nltpett, redigerad totalt 0 gång.
Hmm, jo, motorn blir varm som den ska. Men spjällen som ska blanda varm och kall luft fungerar inte som dom ska. Ursprungligen var problemet att spjällen som ska öppna för att ge luft upp på vindrutan. Efter att man försökte kalibrera CCM spjällen så försvann all funktion, inklusive värme.

Jag ser att PDF-filen inte laddade upp så jag tog ut bilderna ur den och laddade upp dem i tråden.
Jag svarar på det här själv, kanske är det till nytta för någon.

Efter byte av reglermotorn till defrostern så visades fortfarande felmeddelande i VIDA om för hög/låg signal på LIN-bus2. I LIN-bus 2 sitter reglermotorer för temperatur hö sida, defroster och luftkvalitesystem, dessutom luftkvalitetssensor och stolsvärmen för vänster sida. Fel på någon av dessa komponenter alltså, och reglermotorn till defrostern var bytt.

Jag tog bort handskfacket och provade att koppla in en extra reglermotor jag köpt. När jag skiftade mot reglermotorn till luftkvalitetsystemet så försvann felmeddelandet om LIN-bus2. Bytte motorn och kopplade in allt.

Därefter körde jag identifieringscykeln i VIDA, först var det oroväckande tyst, men sedan hörde jag motorerna "knorra" litet. Det tog någonstans mellan 30-60 sekunder att identifiera komponenterna på LIN-bus 2.

Efter identifieringen körde jag en kalibreringscykel av ECC:n, det tog 1-2 minuter. Sedan fungerade allt som det skulle.

Vet att det är en del bilder som är phot[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]