NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alx
Nej det är riktigt enkelt. T.om enklare än vad filmen visar för man behöver absolut inte ta av styrleden. Har du xenon sitter det en givare på höger länkarm som man inte får missa.
av freddan83
Alx skrev:Nej det är riktigt enkelt. T.om enklare än vad filmen visar för man behöver absolut inte ta av styrleden. Har du xenon sitter det en givare på höger länkarm som man inte får missa.
Man behöver inte ta av den? Du menar bara byta bussningen?
Jag har xenon, har förstått att piratlänkarmarna saknar något fäste på högersidan?
av Alx
Nej han trycker ur styrleden på filmen och det behöver man inte göra. Bara ur med spindelleden på undersidan,

Har man xenon måste man välja en länkarm med skruvhålet för givaren.

Jag bytte till polyuretanbussningar istället för nya orginal. PU lär hålla minst 10x längre än pirat orginalbussningar och är säkert 50% styvare så alla vibrationer vid både broms och gas är helt borta nu.
av freddan83
Ahh okej då förstår jag!
Jag har jämfört bilder på alla piratlänkarmar på höger och vänster sidan men dom har alltid sett identiska ut.
Antar att det inte går att få en pirat med skruvhål för givaren?

Det kanske är ett alternativ o köpa nya bussningar, ta loss länkarmarna och lämna in får att få det pressat.
Var så billigt med helt nya set att det kändes lättast, bortsett från det jävla skruvhålet då.. =)
av dieselputte
freddan83 skrev: Jag har jämfört bilder på alla piratlänkarmar på höger och vänster sidan men dom har alltid sett identiska ut.
Såg hos Biltema att piratarmar som de säljer iaf har hål för lägesgivaren och det följer med en nitmutter för infästning av lägesgivaren. Den kan man pressa dit själv med hjälp av en längre skruv och en extra mutter, se här

Det var mycket bra pris för 2 armar i länken ovan. Du fick väl inte en 2a för glapp bussning? Det brukar ju bara påpekas som "bra att veta" och fixa till nästa besiktning.
av freddan83
dieselputte skrev:
freddan83 skrev: Jag har jämfört bilder på alla piratlänkarmar på höger och vänster sidan men dom har alltid sett identiska ut.
Såg hos Biltema att piratarmar som de säljer iaf har hål för lägesgivaren och det följer med en nitmutter för infästning av lägesgivaren. Den kan man pressa dit själv med hjälp av en längre skruv och en extra mutter, se här

Det var mycket bra pris för 2 armar i länken ovan. Du fick väl inte en 2a för glapp bussning? Det brukar ju bara påpekas som "bra att veta" och fixa till nästa besiktning.
Jo jag fick en tvåa..
Inget jag märkt på bilen, varken före eller efter..
Gubben såg det inte under bilen utan tog först upp det som en bra att veta och efter provkörning som en tvåa.
Kommer inte gå tillbaks till bestikta.

Man ser ju inte på biltemas bild att det ingår andra grejer.. Kanske det gör från tyskland med?

Förresten, på biltema för mitt regnr står det
Konmått [mm]: 18
Min bil är en 2009, borde inte jag ha en 21mm?
Nästa elbil från Volvo?

Jag tvivlar dock inte på att man har gjort […]

Tack för tipset. Den sitter korrekt. Har &aum[…]

Urkopplad kabel/rör?

Det ser ut som röret för bromsvätsk[…]

Vinterdäck

Behöver 4 st vinterhjul till s60. bultmö[…]