NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattan
Hej
Jag har en V50 -05 2.0D som för en tid sedan började tappa kraft och lade sig i "safe mode" felsökte då bilen och fick fram felkoden ECM -2057 - tryckgivare partikelfilter låg signal..
bytte då ut tryckgivaren och bilen har sedan dess fungerat fram till idag då den ännu en gång lade sig i "safe mode" och nu med en ny felkod, ECM-2002 partikelfälla felaktig signal..googlade denna felkod och blev ännu en gång hänvisad till att det skulle vara fel på tryckgivaren..men lite svårt att tro att den skulle packa ihop efter bara några hundra mil..

är det partikelfiltret som är igensatt ? filtret byttes vid 15 000 mil, bilen har idag rullat ca 23 500 mil...
kan det vara så att något rör är igensatt eller läcker det vid något rör mellan partikelfiltret och tryckgivaren ?
någon som har någon vild gissning :) eller fått samma felkod
Användarvisningsbild
av RödC30
Jepp.
För ett tag sedan fick jag (på verkstadsbesök!! - hos Bilia i Uppsala) - ECM-2453 Partikel.... felaktig signal.
Veckan efter kom felet två gånger till, alltid i samband med start, bägge gångerna slog jag av bilen, väntade
ett litet tag, startade om - inga problem.
Började ana att det rörde som om vibrationer för att få till felet... Så jag ruckade lite på kontakten, tada, problemet borta.
Sedan nu igår, dök det upp igen, nu räckte det inte att starta om, felet var permanent. hmm...
Tog loss kabeln helt, la kabeln utefter kontaktdonet tejpade fast den i det läget, försökte göra rent från
oxid på stift och hylsor, satte tillbaka kontakten... har funkat sedan dess.
(Ja, jag anar att ditt första byte var i onödan, kan det vara så att det bara var glapp?)

Just - min bil, med 2liters diesel har gått 7000mil
av timebandit
Jodå, givarna kan gå sönder på löpande band pga att det finns en konstruktionsmiss. Fukten kryper in i givaren och förstör den.
Finns en uppgraderad givare + rör till DPF för runt 2000:- i material. Detta skall göra att kondensen inte kryper in i givaren.
av mattan
först ber jag om ursäkt skrev fel felkod skulle givetvis stå att den första koden var ECM-2453 ( oväsentligt )skulle inte förvåna mig om den gått sönder också står ju stort Ford på givaren.. jag utgår från att den är hel... letade mig vidare bland menyerna i VIDA och tänkte jag skulle göra en "förbränning av sotpartiklarna" men det gick inte få igång den p.g.a felkoden som ligger kontrollerad även trycket i tryckgivaren enligt VIDA skulle det ligga mellan 3 och 100 hpa på tomgång medan den på min bil låg på 0 och klev endast upp till 3-4 när jag gasade lite. skulle detta kunna vara tecken på något typ av läckage ?
av dieselputte
Min givare visade 0 hela tiden oavsett gaspådrag när den pajade för 4 år sedan. Meken påstod att givaren oftast går sönder den kalla årstiden eftersom kondens som letar sig in i givaren fryser till is som då pajar givaren, men det kan nog inte vara orsaken den här tiden på året.

Jag tror din givare är trasig. Prova att blåsa lite lätt med tryckluft i bägge slangarna som går till givaren (givaren bortkopplad!), kan ju vara skit i bägge slangarna även om det känns avlägset....

Har du nyss bytt den så har du ju garanti och då bör du få en ny där du köpte den.
av Moris
Hej

Jag har en volvo V50 2.0 disel som har gått 30800 mil och då och då tappar bilen kraften och får inte upp varvtalet mer än 3000, jag får ingen varningar eller lyser ingen varnings lampa alls , partikel filter är bytt 2016 07.
jag förstår mig inte på felet och får bara felkod P2002 med pilen upp och ner på felkod läsaren

Är det någon här inne som kan ge mig tips och råd om vad jag skall göra att slipa den ?
Nästa elbil från Volvo?

Ser jäkligt trevlig ut. Nåt med bakpa[…]

Urkopplad kabel/rör?

Det är ett bromsrör. Haft bilen län[…]

Nu är termostaten bytt, dessvärre verkar[…]

Vad är det för motor??