NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KentNyberg
#120561
Vet någon vart man kan få tag på bra teknisk dokumentation kring det Haldex och gärna den version som sitter i min S40 T5 AWD -06.

Jag hittade lite kort information på http://www.haldex-traction.com men den var som sagt både kort och dessutom på engelska. Jag kan läsa engelska men föredrar svenska. Det vore kul att veta hur det rent mekaniska går till när den börjar driva på bakaxeln och vad som skiljer de olika generationerna av Haldex åt.


Om någon kunde ge en väldigt enkel schematisk förklaring så vore det guld värt.
av McDonald
#120624
S40/V50 har endast Haldex av gen2 övriga Volvo har Haldex gen3 (preload).
Problemet med gen2 var att det reagerade för sent (för 4-hjulsdrift), därför infördes "preload" som byggde upp trycket innan start.
Nu finns gen4 också på gång och Saab verkar vara de första med det.

M
av Christian_m
#120704
matzen10 skrev:Undrar vad gen4 har för fördelar jämfört med gen3?

M V H
---> Matz
Har ingen aning om hur tidigare system fungerat men Teknikens Värld skrev så här om Haldex-systemet i Saab 9-3 som är först ut med gen4:

Haldex är medutvecklare och tillverkare av XWDsystemet, produktionen är planerad till företagets fabrik i Mexiko.
Nytt för en mellanklassbil är den intelligenta differentialkontrollen kallad eLSD (elektronisk styrd bakre differentialbroms), finessen har tidigare bara funnits på supersportbilar. Den smarta bakdiffen portionerar ut kraftuttaget mellan bakhjulen som vid extrembehov kan få all driveffekt. Hårdvaran består av en så kalllad Power Takeoff Unit, PTU, som via bakaxelns Rear Drive Module, RDM, skickar i väg kraften på vettigaste vis. Momentöverföringskontrollen Torque Transfer Device, TTD, jobbar tillsammans med eLSD-diffen.

När bilen startar aktiveras TTD och RDM. Detta innebär knappt någon kraftöverföringsfördröjning alls, systemet är ”förspänt” till skillnad från viskokopplingar och äldre varianter på Haldex-tekniken. XWD upplevs i princip som ett permanent system med den skillnaden att systemet går ner på ekonomidrift när det inte behövs. Vid motorvägskörning rakt fram går exempelvis endast fem till tio procent av effekten till bakhjulen – bra för bränsleförbrukningen.

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]