NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Volvos färddatorer verkar inte riktigt vara pålitliga. Hade en C30 2,4i i helgen som hyrbil (mycket trevlig förresten) där färddatorn indikerade en förbrukning på 0,94 liter per mil. Den verkliga förbrukningen blev 1,11 liter per mil! Inte imponerande precist direkt.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
andreas, är du säker på att hyrbilen hade full tank när du plockade ut den? Även om mätaren ser ut att stå i topp så är det ganska vanligt att det felar några liter p.g.a att förra kunden struntat i att tanka upp den...

Min erfarenhet är att färddatorn alltid visar ett högre värde än vad bilen egentligen drar. Jag körde från Stockholm tll Göteborg i fredags (51,4 mil mellan tankningarna) och då visade färddatorn 0,93 liter/100 km medan den verkliga förbrukningen var 0,86. Min slutsats är därför att färddatorn visar upp emot 10% för högt värde - iaf vid långkörningar med hyffsat konstant fart. Kanske blir felvisningen ännu större vid korta körningar.
av Shaapa
Att färddatorn alltid visar för mycket verkar vara lite specifikt för Flexifuelbilarna? Min bensinare går åt andra hållet, dvs datorn visar ca 4% för låg förbrukning mot verkligheten.
av Lövet
Jag kan ju inte vara 100% säker tyvärr. Har hyrt på samma ställe tidigare och inte råkat ut för att någon blåst mig på soppa.

En sak som kanske kan påverka är att jag under cirka 20 minuter bytte körstil ganska markant (flickvännen gick ur bilen) så under en kort tid körde jag väsentligt hårdare än vad jag gjort tidigare. Frågan är om färddatorn då hinner med?
av addeer
Det har hänt mig flera ggr när jag haft hyrbil att personen innan skitit i att tanka upp bilen(eller hyrfirman..?). Sist så hade jag en S40 2,4(170) och körde 7 mil blandad körning och fick slå i 11 liter bensin: Det är ju knappast så att den hade dragit 1,57 l/mil.....
Användarvisningsbild
av mugge
Min färddator visar visserligen också 5-10% mer än verklig förbrukning, men jag tycker inte att detta är särskilt anmärkningsvärt. Exakta flödesmätningar under varierande förhållanden hör inte till de enklare sakerna här i världen. I princip borde det kunna gå att göra en individuell kalibrering som bilägaren själv kunde göra. Frågan är nog om det finns efterfrågan från kunder eller intresse från Volvos sida på en sådan detalj.

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.