NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av removal
Har en Volvo V50 2.0D från 2006. Den drar ca 0,8-1,2 liter milen, renar hela tiden. Hade in bilen på Volvo igår och dom fyllde på adaptiv men det blev ingen skillnad. Bränslefilteret är även nyligen bytt på Volvo så det går också att utesluta. Söker tips på vart jag kan felsöka, Volvo skulle ha 3000 kr för en felsökning på det och det är lite knapert om man säger så. Har även problem med att det inte går att gasa ibland. Motorn går att starta fint som vanligt men när man ska åka iväg så finns det ingen gasrespons, kan det vara ett sambannd med att den renar konstant ? Partikelfiltret är bytt vid 24000mil och den har gått 29600mil idagens läge. Kör 20 mil motorväg varje dag så små korta sträckor utsätter jag inte direkt bilen för. Tips vore kanon eller om någon annan har haft liknande problem och vill dela med sig.
av Skunkworkz
Ett inte ovanligt fel är att spjällhuset blir utslitet (plast kuggarna som styr spjällen går sönder). Sitter längst fram på motorn, ser ut som eťt y. Obs! Håll koll på oljenivån, den brukar stiga när den regenererar ofta, blir den för hög kommer motorn rusa och varva sönder sig.
av Perra_367
Jag tänker att det kan vara EGR:en som läcker igenom. Tycker mig så från OBD-data från min bil att EGR:en skall vara stängd när bilen regenererar, läcker EGR:en luft så kan det kanske orsaka att regenereringen inte blir fullständig?

Det skulle också stämma på beteendet att den inte svarar på gasen.

Det enklaste testet som du kan göra är att montera in en "EGR-block-plate", den köper du via Ebay för en femti-lapp, tar max 5 minuter att montera in. Om du märker att den hjälper dig så går du vidare och antingen tvättar ur EGR:en eller köper en ersättare. Att köra med EGR:en konstant blockerad ger alldeles för höga NOx-värden (närmiljövidrigt).

Det kan också ha att göra med det Y-formade spjällhuset enligt ovan inlägg. Funktionen i detta är att luft som kommer från "batteri-sidan" inte är kyld av laddluftkylaren, medans luften från "expansionskärls-sida" är det. Under regenerering kommer bilen att vilja använda EJ kyld laddluft, om den inte kan det så har den svårare att få upp den temperatur som krävs för att regenereringen skall bli fullständig. Det är framför allt kuggarna för spjället som styr ej kyld laddluft som går sönder. Det finns en fix där man vänder på kuggstången och "sågar" nya kugg på baksidan med en dremel (alternativt för man tag på ersättare, men de är inte vanliga).

Detta är vad jag hitta som nydelspris (tror att det skall vara rätt del): http://www.dpauto.fr/boitier-papillon-3 ... DF41_1.cfm

Alltså, kolla EGR:en och spjällhuset är mina tips.
av removal
Har nu gjort rent både EGR ventil, rör, samt spjällhus utan resultat. Hitta heller inte några fel. Va lite sot i EGR röret" samt i insug. Vad kan jag mer felsöka. Renar fortfarande konstant och rycker som fan vid låga varv, ex 80km på 5ans växel. Vid högre varv rycker den inte men blir ej så ekonomisk körning av att köra på 4an
av screcers
[quote="removal"]Har nu gjort rent både EGR ventil, rör, samt spjällhus utan resultat. Hitta heller inte några fel. Va lite sot i EGR röret" samt i insug. Vad kan jag mer felsöka. Renar fortfarande konstant och rycker som fan vid låga varv, ex 80km på 5ans växel. Vid högre varv rycker den inte men blir ej så ekonomisk körning av att köra på 4an[/

Hallå, väcker upp gammal tråd här...

Hittade du felet någon gång har nämligen samma fel hittar inget...

Ett tips för den som är på resande[…]

Nästa elbil från Volvo?

https://youtu.be/oBXTvQjW_2w?si=s3jU0gBkBE8FIWBi

Annars säljer blå varuhuset packnings[…]

Xenon D3S

[/quote] Ja, jag uppfattar det som att de fortfar[…]