NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envariabel
Hej igen,

Bilen det gäller: C30 2.0d -08

Jag har ett litet knackade ljud som kommer ifrån någonstans under huven. När jag trycker ner kopplingen bli det helt tyst. Jag har, precis som bilmekanikern och många av er, varit helt inne på att det varit urtrampningslagret.
Först lämnade jag in på den Upplands motor för service i våras, och han kunde inte direkt identifiera ljudet. Möjligtvis att det var en remspännare sa han. Men om ljudet inte blev värre kunde jag köra vidare.

Nu hade jag bilen på en annan verkstad i veckan för att fixa lite andra grejer, och jag bad honom lyssna på det. Han kom också fram till att det förmodligen är remspännare, men ville ha in bilen en ny tid för att kolla ordentligt. Om det är det, så skulle man behöva byta snarast enligt honom.
Så nu till min fråga, hur är det med remspännaren. Är det något som lär bytas snarast tror ni? Vad kan hända annars? Ljudet har inte blivit värre efter jag var hos min PST i våras.

TILLÄGG: Imorse när jag åkte till jobbet började bilen tjuta från framvagnen. Inte konstant, det kom lite då och då. Jag tyckte inte det lät och betedde sig som när ett hjullager gått, men har inte hunnit känt efter och kommit på när det kommer än. Ska ut i helgen och testa mer. Möjligtvis att det kom när jag saktade in vid varje rödlyse och korsning (men oklart).
Min andra fråga då, kan detta ha något med remspännaren? Om den nu "lagt av" helt, kan det frambringa något tjutande ljud?

Tack på förhand kära kunniga bilfantaster!
Senast redigerad av 1 envariabel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Då börjar vi med punkt 1:
Vad är det för modell, motor, årsmodell...?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Låt mej gissa att TS har en femväxlad låda. Då är växellådan en M56. Min erfarenhet är det inte är ovanligt att dessa ger ifrån sig ett knackande ljud på tomgång och friläge. Det gäller inte alla M56:or men kanske var tredje typ. Mitt råd är att se detta som ett skönhetsfel. Jag har provat att byta olja men möjligtvis har knackandet ökat.
Dåligt urtrampningslagret brukar ge oljud precis vid dragläget men kan även paja plötsligt.
Framvagntjutet kan vara allt möjligt, kanske anliggande bromsar eller sten mot bromsskivan.
av MickeM
Knackande/rasslande från växellådan som väl hörs i vänster hjulhus på tomgång har jag haft på samtliga Volvo med M56 låda.
Någon med endast 10,000mil.
Tystnar med urkoppling, och släpper man sakta upp kan man få det att vara tyst tillfälligt.

Kasta stora pengar på kopplingsbyte inkl lager om kopplingen är helt ok i övrigt, är fullständigt bortkastat.
Det blir inte bättre.
Svänghjulsbyte (6000kr extra på redan dyra kopplingsbytet) kan hjälpa, men det är och förblir ett skönhetsfel.

Tuta och kör!

"Oljudet" är ryckningar i det lilla glappet mellan axelstockarna i växellådan som uppstår av att vevaxeln inte snurrar i jämn takt utan rycker lite för varje cylinder tändning.
Dubbelmassesvänghjulet klarar inte alltid av att ta upp detta, och dessa axelryck uppstår.

Är svänghjulet paj, låter det som hammarslag, och inget tvivel att nått är helt fel.

Rubriken säger dock "glapp remspännare".
Då är ljudet på andra sidan av motorn.

Du har ett frihjul i generatorns remskiva på de flesta moderna bilar idag, av samma anledning som axelrycken ovan.
Den tunga statorn i de allt större generatorerna klarar inte multiremmen att öka/minska farten på, flera ggr/sekund som vevaxeln gör.
Därför ett frihjul som ska ta upp rycken. Om det skär, så blir den stum, så blir spännaren och remmen att rycka på tomgång, med ett skaller som följd.
Vissa bilmodeller har en ryckutjämnare i vevaxelns remskiva istället, men aldrig sett på en Volvo, ännu.
Detta behövdes inte förr, när generatorn var på ca 60Ah. Numera 140Ah och mera.
Ta loss multiremmen och snurra på alla hjulen. Generatorns frihjul ska du känna om du hasigt vrider fram och tillbaka med handen.
Den slirar åt ena hållet, och drar åt andra. Stumt = kass.

Biltema har ny frihjulsremskiva för ca 400kr, som jag själv monterat på V70'n, men det krävs också specialverktygen för 600kr till.
Generatorn måste upp på arbetsbänken. Ingen jättemanöver på en V70/S60/S80, men 30-modellerna vet jag inte.

Ett tips för den som är på resande[…]

Nästa elbil från Volvo?

https://youtu.be/oBXTvQjW_2w?si=s3jU0gBkBE8FIWBi

Annars säljer blå varuhuset packnings[…]

Xenon D3S

[/quote] Ja, jag uppfattar det som att de fortfar[…]