NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte för ett tag sen att det (inte alltid) hörs ett litet visslande ljud från bilen vid körning. Det hörs inte jämt, jag har hört det två gånger och gemensam nämnare har varit att det spöregnat båda gångerna (lustigt nog är det på samma körsträcka det hörs).

Ljudet upphör helt när jag bromsar och återkommer när jag släpper gasen, idag provade jag att variera gaspådraget kraftigt för att se ifall ljudet "följde med" - vilket det gjorde. Lite i stil med hjulens rotation liksom.
Jag inbillade mig att det kom höger bak och när jag väl var framme vid min destination så kollade jag närmre på höger bakhjul. Inget synligt för en lekman som jag, däremot kände jag en rejäl hetta från hjulet. Snabbt gick jag runt och kände på samtliga hjul för att se ifall de var likvärdiga men de var inte ens i närheten. Varma, men inte heta.
Jag kunde ana en viss doft också men det kan lika gärna ha varit något från övriga klientelet på Biltema-parkeringen.

Vart ska jag börja felsöka? Ljudet är inte ett dugg metalliskt utan är en klar och tydlig vissel-not. För er med tinnitus, det påminner lite om det ljudet. :lol:
Det yttre belägget har iaf massor kvar, skivan ser ok ut.
På söndag hade jag planerat sedan innan att besöka en GDS-hall men jag kanske bör passa på att låna deras lyft för att kolla vidare.

Några tankar?
Tack! Det ska jag kolla, något annat jag borde ta en titt på när jag ändå har bilen uppe?
Finns det någon logik i att det dök upp nu när det spöregnade igen? Kanske ren slump.
Jag vet inte varför dom just skriker vid väta, men gjorde en snabb sökning och du verkar inte vara den enda som får skrik när det är lite blött och dom bromsar. Temperatur kanske kan spela in. Dina tjuter troligtvis hela tiden då bromsen ligger emot (teori)
Ja, det är sant. Jag var ute en sväng förut men kunde inte höra något (strålande sol). Men tack iaf, jag har lite mer kött på benen nu och vet var jag ska börja leta.
Så, hemma från GDS-hallen. Hade loss hjulet och kollade runt lite, allt såg fint ut. Möjligt att en kloss ligger emot men det var inget jag kunde avgöra. Däremot provade jag att för hand rulla båda bakhjulen, det visslande hjulet stannar definitivt snabbare än det vänstra. Man ser tydligt att det högra bromsas in...
Vart tar man det härifrån tro?
Motionera parkeringsbromsens hävarm , kärvar den ligger bromsen på. Det är sällan de vanliga kolvarna som fastnar utan nästan alltid parkeringsbromsens självjustering som inte når tillbaka till neutralläget och då släpper inte kolven med följden att bromsen ligger på. En större polygrip funkar bara att motionera med + silikonsprej, brukar avsluta med silikon/litiumfett (spejvariant) runt hävarmens axeltapp, lite trångt mellan den och oket. En tunn flätad nylonlina funkar bra att dra in och få bort smutsen med.

Jag har under många år sett till att motionera och smörja hävarmen vår och höst i samband med säsongsbyte av däck. har inte haft något mer problem, men innan jag började med detta small det till under en körning , det var belägget som släppte pga överhettning, sen var det metall mot metall när man bromsade. Vid byte av skivor + beälgg gick hävarmen mycket trögt, men efter mer än 100 vridningar med polygripen och samtidig smörjning gick den lättare. Finns de som sätter dit en hjälpfjäder mellan vajerhöljets infästning och hävarmen. Okets returfjäder är på tok för klen och det är ju i grund och botten det som orsakar att den börjar kärva.
Enligt beskrivning ovan låter det som att det är mycket troligt att det är hävarmen, men en annan sak som jag nämner är gamla bromsslangar, även om jag inte tror att det är det i det här fallet. Gamla bromsslangar kan separera inuti och bli som backventiler, vilket gör att trycket inte släpper och bromsen ligger på. En kollega till mig körde så från Stockholm till Skellefteå, med skrikande bromsar. Lätt irriterad när han kom fram...
Ja handbromsen känns som en sak jag kan ta en titt på själv faktiskt, och har sett dieselputtes lovord om motionen ett flertal gånger här på forumet, så det skulle säkert inte skada.

Jag diskuterade ämnet med min far som är gammal bilmek (men sparsam erfarenhet av modernare bilar), han tyckte att handbromsen och däromkring definitivt kunde vara boven.
Så jag tror att jag börjar där. Gamla bromsslangar kan det ju också vara, bilen är från 2008 och har omkring 13.5k mil på mätaren i skrivande stund så purfärsk är den ju inte.

Stort tack för all er input, mycket värdefullt! (Och fortsätt gärna, allt är av intresse)
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]