NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
DrZoidberg skrev:Jag har en v50 från 2010 med 20 000 mil. Jag pendlar varje dag.

Vilken försäkring ska jag ha? Är det lönt att ha en helförsäkring på en så gammal bil?
Det beror ju på vad du anser. Jag har alltid helförsäkrat bilar tills de är värda en ca 20 000:- Men det beror därefter på hur mycket som skiljer i pris till halv med mera

Det där med gammal är rätt subjektivt med :)
av DrZoidberg
Micce1980 skrev:
DrZoidberg skrev:Jag har en v50 från 2010 med 20 000 mil. Jag pendlar varje dag.

Vilken försäkring ska jag ha? Är det lönt att ha en helförsäkring på en så gammal bil?
Det beror ju på vad du anser. Jag har alltid helförsäkrat bilar tills de är värda en ca 20 000:- Men det beror därefter på hur mycket som skiljer i pris till halv med mera

Det där med gammal är rätt subjektivt med :)
Svaret är dvs ja, eftersom min bil landar nog på ca 60 000 nu.
av JallooZ
Helförsäkring ska du ha.
Kolla på compricer.se för bäst pris. Kan dock starkt rekommendera Volvia. Superschyssta att göra med och för mig iallafall särklass bäst pris
av Malmstroem
Det finns inget generellt svar.

Har du tillräckligt bra ekonomi för att enkelt kunna ersätta bilen om något händer så kan det vara värt att "chansa" -- speciellt om helförsäkringen är dyr. Så länge inget händer blir det billigare.

Blir det svårt att ersätta bilen, och du behöver den för att ta dig till jobbet så låter det i alla fall för mig som om det vore en god ide att ha bilen helförsäkrad.

Jag har min bil helförsäkrad för att det skulle kännas för mycket att hosta upp dryga 200.000:- om den totalhavererar. Om den var värd 50.000:- skulle jag börja fundera på halvförsäkring. Kostade bilen under 30.000:- så har jag svårt att se att jag skulle välja helförsäkring. Men det är jag det, och baserat på vad jag genom åren fått betala för helförsäkring -- du får bedömma vad som är rimligt för dig.
av Lövet
Hur mycket är egentligen extrakostnaden? För "äldre" bilar brukar vagnskadedelen vara ganska liten.
av Malmstroem
Beror rätt mycket på vilken bil det är, var du bor, och hur gammal föraren är.

Försäkringsbolag är vinstdrivande verksamheter. Så i längden tjänar du på att ha så lite försäkringar som möjligt. Fast det förutsätter att du kan ta förlusten när/om den uppstår. Helförsäkring på en bil som jag måste ha för att ta mig till jobbet låter som en bra ide. Valfri extraförsäkring på Elgiganten för någon elektronikpryl som blir föråldrad på nolltid låter som en dålig ide.

De flesta svenskar är överförsäkrade. :wink:
av Perra_367
Tycker det mesta är sagt redan i form av halv/hel-försäkring. Om man ligger kvar på en helförsäkring på en tidigare ny bil så gissar jag att försäkringsbolagen gärna mjölkar lite extra (man fortsätter att betala lika mycket eller mer som när bilen var ny.. ). Gäller att titta runt och jämföra regelbundet alltså.

Finns ju websidor där man kan kolla och jämföra försäkringspremier (typ insplanet), men jag tycker det känns som den ger väldigt dyra förslag. När jag kollar upp inför ev. bilköp använder jag motormännens försäkring. Den har gett överlägset lägst premie för mig (speciellt när man kollar BMW/Mercedes/Audi som verkar tokdyra att försäkra annars) (jag är 40+, inga olyckor, parkering på egen tomt mm, ej storstad).
av Lövet
Försäkringar är extremt individuellt, går inte att säga att ett visst bolag är billigast. Man måste kolla runt varje år. Exempelvis var Motormännen 300% dyrare än Aktsam för mig på min BMW...
av Nalleman64

Oavsett vilken typ av försäkring du väljer så rekommenderar jag verkligen att du gör en prisjämförelse på insplanet.com
Jag sparade över 1000:- per år på att jämföra priser och teckna min försäkring via dem.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]