NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Omlott
Godkväll Edin!
Jag köpte samma hjullager till min V50 -04. Jag skruvade lös hjulspindeln och gick till en verkstad som var vänliga att pressa ut det gamla och in det nya lagret utan kostnad (fast jag kom förbi med en panna morotskaka dagen efter).
Har inget minne av att det var någon skillnad på mina hjullager.
Står inget i Haynes reparationsbok om någon o-ring.

Så jag skulle bara tuta och köra.
av dieselputte
Det finns nya att köpa hos Volvo , på min bil satt inga tätningar från fabrik så jag köpte nya i samband med byte av bägge framhjulslagren i höstas. Har för mig det gick på runt 150-200 kr för bägge. Prova dock först att återanvända de befintliga.

Bra pris för SKF´s lager via länken du nämnde :-)-)

Tänk på att lagret måste pressas in med tryck på enbart den yttre ringen, trycker man i mitten finns risk för skador och kortad livslängd. Det finns specialsatser hos Biltema m.fl. för runt 1700 kr, eller som föregående ta med spindeln till verkstad, men se till att de har motsvarande adapter.

Sen kan man ju köra med metoden att kyla lagret i frysen och hetta upp hjulspindeln några hundra grader, sen skall det bara vara att släppa ned lagretoch trycka det på plats innan det nyper. Fastaner man mittemellan då så är det press som gäller.

Jag råkade ut för limmade drivknutar som satt så pass hårt att de måste pressas bort med 5 tons hydraulpress. Det märker du i så fall om drivknuten sitter som berget i navet.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]