NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teresiamalin
Hej! Jag har en Volvo V50 2.0D från 2006. På senare tid har det börjat uppstå ett rejält skrammel från nånting när den går på tomgång. Det började lite men har blivit mycket värre.
Det låter som ett "instängt" skramlande ljud som blir värre när man trampar ur. Blir nästan tyst vid gaspådrag. Värst låter det precis när man startar och motorn "hoppar igång". Ingen skillnad om man startar med växeln i friläge eller om man har kopplingen nere.
Har frågat runt och fått lite olika förslag, bl.a. Urtramningslagret.
Men nu tänkte jag fråga om någon upplevt något liknande?
Har läst felkoder men hittar ingenting. Börjar bli frustrerande då den låter rejält, så pass att folk vänder på huvudet när man startar bilen. :shock:
av Perra_367
Jag tolkar det som att ditt dubbelmassesvänghjul är på väg att ge upp. När du trycker ner kopplingen så trycks urtramplagret mot tryckplattan på kopplingen/svänghjul och "lugnar ner" skramlet, när du släpper upp kopplingen så kan det skaka fritt så att säga..

Om det varit urtramplagret så var på väg att ge upp så borde det har låtit när du frikopplar, men inte annars är min gissning.

EDIT: ser nu att jag vänt på resonemanget. Ljudet blir starkare när du frikopplar och inte tvärtom? Tyvärr tycker jag inte heller det pekar mot att det är urtramplagret. Det beror ju iof på hur det låter, men ett urtramplager tippar jag skulle kunna vina/tjuta men inte skramla. Skillnaden i ljud vid frikoppling beror i så fall på att du ändrar massan på det som skakar/skallrar. Med kopplingen uppe (utan växel) så snurrar ingående axel och det blir mer massa som snurrar med => ändrad karaktär på ljudet.

Dubbelmassesvänghjulets uppgift är att filtrera bort de värsta tryckvariationerna/vibrationerna mellan motorns utgående axel (vevaxeln) och ingående till växellådan. Svänghjulet är uppbyggt av två tunga delar som sinsemellan är fjäderbelastade (kolla youtube och sök på animation och dmf - dual mass flywheel).

Det som normalt går sönder är dels att fjädrarna blir "slappa" och tillåter mera spel än de ska, men också att lagringen mellan svänghjulets båda delar slits vilket skapar ett lagerspel så att svänghjulets båda delar kan ligga och skallra mot varandra.

Man kan köra med det en viss tid, men det innebär också en viss risk, om svänghjulet skär så riskerar du totalhaveri på motorn, så man skall inte låta det gå för långt.

Det finns satser: svänghjul + urtramplager + koppling att få tag på mellan 4.000:- till 5.000:- om du handlar själv. Sedan måste växellådan bort för att kunna göra monteringen (samt behövs det vissa specialverktyg) vilket är relativt omfattande, dock lättare för den 6-växlade relativt den 5-växlade (ganska stor skillnad på vad som måste demonteras). Har du flyt (och 6-växlad låda) så gissar jag att arbetet för att få det gjort går att få för runt 6-7', går du till de större kedjorna och vill ha totalpris vet jag att priserna gärna springer upp mot de 20'.

Jag har en 08:a (16.500mil), där jag igår själv hörde antydan till skillnad på ljud när jag frikopplar, jag tror att jag kan köra en bit till med min innan jag måste byta. Hur långt har din gått och när började du höra ditt (o)ljud?
av Teresiamalin
Tack för utförligt svar! Det låter ju väldigt troligt att det skulle kunna vara så..
Ungefär 1-2 månader sen hördes det lite svagt då och då. Men nu låter det ordentligt hela tiden.
av squadron
Jag har ett svagt ljud från min motor(1,8f -08), som jag hör inifrån bilen. Jag tycker att det låter som kedjan, ljudet bli aningen högre när jag trycker ner kopplingen helt, vid stillastående. Jag hör inte ljudet då jag kör iväg för att vägljud och motor överröstar.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]