NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
Hej igen och tack för alla tips angående justering av handbromsen. Nu har jag en annan sak som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Jag funderar på att byta en spindelled på min V50 själv och undrar om det finns någon/några som har gjort det och skulle vilja ge mig en tydlig och bra beskrivning hur man går till väga. Jag vet att man får borra/slipa bort de gamla nitarna för att sedan montera den nya leden med 3 bultar som följer med spindelleden. Vad jag mest undrar är om det är något som man måste plocka bort först för att komma åt eller om det bara är att gå loss på bultarna . Mvh Conny.
Användarvisningsbild
av Omlott
Vilken årsmodell är det du har Conny? Har Haynes bok v50 04-07 så kan ge tips därifrån om det passar.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Spindelled och länkarm är ihopnitad och meningen är att den skall bytas som komplett enhet. Snål som jag är bytte jag bara spindelleden på min 07:a. Oavsett måste länkarmen demonteras från bilen. Det är ett omfattande jobb som kräver en hel del verktyg och helst också en verkstadsbänk. Spindelleden sitter med kona i fjäderbenet/hubben och man måste få konan att släppa. Detta kräver specialverktyg eller skickligt applicerat våld. Sen sitter nitarna stenhårt även sen skallarna slipats bort. Kråver slägga + dorn och bra mothåll.

Framvagnen ser likadan ut på V50 mellan åren men viktigt att veta är att man ändrade konmåttet på spindelleden från 19 mm till 21 mm mellan My 06-07.
av nissebrun
Tack för svaret. Det blir nog att hissa upp och titta hur trångt och bökigt det ser ut. Sedan får jag bestämma om jag ska bråka med det själv eller lämna till någon verkstad. De flesta verkar bara begära runt 800:- för jobbet . ( Utan spindelled inräknad )
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]