NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Jag kan lugnt säga att jag vill inte tillbaka till den tiden.. Tänk vad bekvämt med farthållare,elektriska stolar, värme sliingor till spolarna backspeglarna och bakrutan..

Tänk dig en sommar utan ac eller elektriska fönster hissar. Tänk dig bränslevärmare som man progarmerar till en viss tidpunkt o bilen e 20 grader varm o upptinad mitt i vintern..

Tacka gud för all denna teknik som gjort det så bekvämt för oss "ny" bilsägare..

Men som ni säger att när det djävlas så kan en vara beredd att gå tillbaka till amasonen men det viftar man bort snabbt när bilen återigen funkar som den ska.

M.v.h mojja
av Ragnarpe
mojja skrev:Jag kan lugnt säga att jag vill inte tillbaka till den tiden.. Tänk vad bekvämt med farthållare,elektriska stolar, värme sliingor till spolarna backspeglarna och bakrutan..

Tänk dig en sommar utan ac eller elektriska fönster hissar. Tänk dig bränslevärmare som man progarmerar till en viss tidpunkt o bilen e 20 grader varm o upptinad mitt i vintern..

Tacka gud för all denna teknik som gjort det så bekvämt för oss "ny" bilsägare..

Men som ni säger att när det djävlas så kan en vara beredd att gå tillbaka till amasonen men det viftar man bort snabbt när bilen återigen funkar som den ska.

M.v.h mojja
mojja: gud har jag aldrig tackat för nåt för han har aldrig gjort nåt gott på denna jorden, tvärtom! Nog om honom!
Men det som jag närmast irriterar mig på är den här CAN-bustekniken, olika namn för olika fabrikat, men i stort sett fungerar dom likadant, dvs med en massa processorer som är känsliga för väder, vind och fukt. AC, farthållare, elektriska fönsterhissar och annat lull-lull har funnits i många år och fungerat hur bra som helst och det har varit relativt lätt att själv söka fel och kunna åtgärda dom. Men i dag när en bils elsystem är så integrerat och komplext så vete fasen vem som tjänar på det. Vet du?
av mojja
Ragnarpe skrev:
mojja skrev:Jag kan lugnt säga att jag vill inte tillbaka till den tiden.. Tänk vad bekvämt med farthållare,elektriska stolar, värme sliingor till spolarna backspeglarna och bakrutan..

M.v.h mojja
mojja: gud har jag aldrig tackat för nåt för han har aldrig gjort nåt gott på denna jorden, tvärtom! Nog om honom!
Men det som jag närmast irriterar mig på är den här CAN-bustekniken, olika namn för olika fabrikat, men i stort sett fungerar dom likadant, dvs med en massa processorer som är känsliga för väder, vind och fukt. AC, farthållare, elektriska fönsterhissar och annat lull-lull har funnits i många år och fungerat hur bra som helst och det har varit relativt lätt att själv söka fel och kunna åtgärda dom. Men i dag när en bils elsystem är så integrerat och komplext så vete fasen vem som tjänar på det. Vet du?

Vem som tjänar på det?

Jag som nybilskund som köper bilen från fabrik o får all denna bekvämighhet o garantier.

Vem förlorar?? Jo den som köper bilen beggangad och utan garantier,
hade inte volvo erbjudit dessa premium val så hade ju mina slantar hamnat i ett annat bil märkes kassa och volvo hade fått slagit igen..

Jag köper ju inte en bil med teknik från 70 talet bara för att veva rutorna själv o skrapa dom samma på vintern. Då tar jag hellre att den står på verkstaad 10 veckor under 2 år än är utan all denna bekväma teknik..

Men du kanske gillar vedeldad spis o hatar mikron också :?:
Och hur kan du ens leva med mobil telefonen och mobilt bredband??

jag tycker att allt detta e bekväma ting som bevisar att utvecklingen går framåt och att konsumenter får mer o bättre saker för pengarna..

hade vi stått stilla på 70 talet så hade ju volvo inte haft några fabriker kvar och hur många som helst hade varit arbetslösa..

M.v.h mojja

P.s hoppas absolut inte att du tar detta personligt då detta e min egen åsikt i detta ämne o jag försöker inte tvinga den på någon annan.D.s
Användarvisningsbild
av _lucifer_
mojja skrev:
Vem som tjänar på det?

Jag som nybilskund som köper bilen från fabrik o får all denna bekvämighhet o garantier.

Vem förlorar?? Jo den som köper bilen beggangad och utan garantier,
hade inte volvo erbjudit dessa premium val så hade ju mina slantar hamnat i ett annat bil märkes kassa och volvo hade fått slagit igen..

Jag köper ju inte en bil med teknik från 70 talet bara för att veva rutorna själv o skrapa dom samma på vintern. Då tar jag hellre att den står på verkstaad 10 veckor under 2 år än är utan all denna bekväma teknik..

Men du kanske gillar vedeldad spis o hatar mikron också :?:
Och hur kan du ens leva med mobil telefonen och mobilt bredband??

jag tycker att allt detta e bekväma ting som bevisar att utvecklingen går framåt och att konsumenter får mer o bättre saker för pengarna..

hade vi stått stilla på 70 talet så hade ju volvo inte haft några fabriker kvar och hur många som helst hade varit arbetslösa..

M.v.h mojja

P.s hoppas absolut inte att du tar detta personligt då detta e min egen åsikt i detta ämne o jag försöker inte tvinga den på någon annan.D.s

Men om man inte har något andrahandsvärde kvar på bilen när man en dag kanske vill byta upp sig så spelar dom där "bekvämligheterna" mindre roll.
Men det är ju bara min åsikt. Jag är iaf. inte gjord av pengar.

Menar inte att man skall stanna utvecklingen, utan implementera teknik som man vet fungerar och som man kan ge garanti för.
Hur många av dagens bilar kommer rulla lika friskt om 10 år?
av Ragnarpe
mojja: Nä absolut inte att jag tar det personligt, det är bara kul o tjabba lite fram o tillbaka, så kör på du.

Föresten gillar jag min vedkamin, den ger go värme även om det skitar ner och är bökigt med veden. Och min micro, min mobil, min parabol, min Ipod, mitt bredband m.m. vill jag absolut inte vara utan, men du det är ju elektronik som är inomhus för det mesta, i alla fall inte utsätts dom för hög fuktighet. Undantag parabolhuvudena...

Men fan vet hur det är med elektronikkomponenterna i dagens bilar som utsätts för fukt, snö, salt och slask, hur länge klarar dom sig? Två år, fem år? Ja jag vet inte och jag instämmer i _lucifers undran...
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]