NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har to originale ballaster som er ødelagte, og trenger koblingsskjema til kabelen som kommer INN til ballastene.
Er 10-12 ledere som kommer inn, regner med de styrer nivåreguleringen, nær/fjern lys osv...
Dette er til modellen som har originalt xenon i nær lys, og halogen i fjern lys, med tenner på pæra, og ballast/kontroll modul på innerskjermen.

Trenger til begge sider.

Skal montere nye, uorginale ballaster/pærer, uten tennere.

Noen som kan hjelpe?

Volvo V50 MY06, chassi nr kan sendes om det trengs :-)
Undrar vad lyktornas nivåreglerering säger om de tappar kontakten med de ursprungliga ballasterna, eller har du tänkt att dessa skall sitta kvar för övervakning ? Risken är väl att de reglerar ned till emergency läget, undrar om man i så fall kan reglera upp de så pass mycket med justerskruvarna ?

Lampfel kommer du troligen att få då mätning av ström till Xenonrör nog sker i originalballasterna.

Kanske du kan hitta något bland dessa ? http://www.volvowiringdiagrams.com/ kolla denna sidan 77 http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... iagram.pdf

Har bara tillgång till Haynes kopplingsschema och det enda som framgår där är att A1-A4 på den vänstra ballasten är för lägesgivarna till nivåregleringen. A12 =LIN till CEM A11= LIN till höger ballast (A11 på höger också) A5 är plusmatning på bägge sidor, säkring F59 till vänster och F58 till höger ballast går till stift nr 3 i strålkastarens kontakt bägge sidor. A10 på bägge sidor är jord. (A-är kontakt i ballaster) Mellan ballaster och lykthus är det samma konfiguration på bägge sidor = samma stift.

Övriga 8 ledare framgår tyvärr inte för respektive lykta, men borde vara för helljus, högspänning till Xenonrör, +mer??
I princip borde du klara dig med + 12V från stift 3 i lyktornas kontakt samt separat jord till dina nya ballaster och sedan koppla in högspänningen från dessa direkt på Xenonlampan. Men då går det troligen inte att slå av Xenonljuset eftersom original ballasterna får sin styrning till/från via LIN bussen. +12V via F58+59 ligger nog på så fort man slagit på tändningen.

Hur skall man få plåtskärmen att åka upp från Xenonljuset när man slår på helljus? Möjligt att dessa styrs av helljussignalen så det funkar oavsett?

Uppdatera gärna forumet om du lyckas få detta att fungera, pris på nya originalballaster är ju rena skämtet.

Funkar de inte så kan det vara värt att försöka rengöra alla kontakter med oxidrengöring.
Kapar f.ö. tråden lite :D har ett par frågor om mjölkiga linser på Xenonlyktor från 2006,

Är det någon som skruvat ut hela Xenoninsatserna med reflektor, reglermotor , skärmplåtar etc för att rengöra mjölkiga linser ?

Har sett några bilder i de engelska forumen där de rengjort linser, men de gäller ju bara halogenlyktor vilka verkar vara lätta att ta ut och rengöra, men Xenon insatserna är vad jag förstår nåt helt annat att ta loss.

Är det fler än jag som har problem med att återgången för skärmplåtarna (som åker upp vid helljus) är seg när det är kallt. Det kan ibland ta 2-3 sekunder innan de åker ned så man kan blända mötande trots att man bländar av i tid.

Det jag märkt är att det blir bättre efter ett par mils körning, då åker de ned direkt. Nåt som bör smörjas ? Kondens som frusit till is i solenoiderna ?

När det är varmare än nån plusgrad är det aldrig nåt problem med seg återgång.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]